Według Encyklopedii Zarządzania to świadome, zaplanowane i długotrwałe pielęgnowanie stosunków z bliższym i dalszym otoczeniem, prowadzące do pozyskania jak największej liczby klientów, zwolenników i popleczników.
Z kolei według słownika wyrazów obcych – PR to całokształt ustosunkowań społecznych do działalności danego przedsiębiorstwa, organizacji, instytucji; działalność osoby, firmy, instytucji w celu osiągnięcia dobrych stosunków z innymi osobami, firmami itd. albo zdobycia życzliwości opinii publicznej.
Skąd wzięła się tu sieć? Jak można pielęgnować lub osiągać jakiekolwiek stosunki, gdy nie wiemy z kim mamy do czynienia po drugiej stronie monitora? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania w tym wpisie.
Przechodząc w erę pracy zdalnej wiele istotnych relacji, celów, stosunków zawodowych musiało odnaleźć swoje miejsce w sferze wirtualnej. Jednak cele PR-owe dalej są ważne i dalej można nad nimi pracować nawet w ten sposób, bo PR jest oderwany zarówno od rzeczywistości namacalnej jak i wirtualnej.
Cel 1. Kształtowanie pożądanego wizerunku w otoczeniu oraz pozytywnych postaw wobec zarówno samej organizacji, jak i jej celów i wartości.
Nad tym każda firma pracuje od początku do końca swojego istnienia. Wizerunek kształtujemy przez to, jak odnosimy się do kontrahentów, co publikujemy w social mediach, jak je prowadzimy, ale także poprzez działania wszystkich osób związanych jakimiś relacjami z firmą. Warto zwiększać możliwości i kształtować ten wizerunek w każdym możliwym medium (Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube). Każde słowo się liczy, bo w sieci docieramy do znacznie większej liczby osób.
Cel 2. Pozyskiwanie, utrzymywanie, pogłębianie zaufania, poparcia organizacji, jej polityki i strategii lub odzyskiwanie zaufania i straconego poparcia.
To chyba jedna z cięższych rzeczy do zrobienia w sferze wirtualnej. Jak zaufać komuś, kogo zna się tylko z obecności wirtualnej? Mimo, iż ludzie w obecnych czasach przełamują już tego typu lęki, wciąż może to być problem. Marka, czy też firma musi komunikować w sieci, social mediach i innych miejscach rzetelność i budować krok po kroku zaufanie u odbiorców.
Cel 3. Dążenie do osiągnięcia oczekiwań otoczenia wobec organizacji.
Pod tym pojęciem może kryć się wiele – zarówno dostosowanie się do Klientów np. poprzez szybszy czas reakcji lub spotkania online zamiast w realu. Często w dobie pracy zdalnej od organizacji może być wymagane wręcz natychmiastowe działanie, natychmiastowa reakcja na coś, co wydarzyło się w sieci, social mediach i należy być na to przygotowanym. To, co dzieje się w sieci rozprzestrzenia się bardzo szybko i nigdy nie ginie. Dlatego czas reakcji jest kluczowy dbając o swój “wirtualny PR”.
Cel 4. Wzajemne zrozumienie pomiędzy organizacją, a jej interesariuszami oraz wprowadzenie wzajemnie korzystnych relacji.
Budowanie relacji poprzez częstą i konkretną komunikację może być utrudnione w sieci, jednak jest wiele narzędzi i sposobów, aby ją usprawnić. To przede wszystkim komunikowanie w social mediach – rzetelne, sprawne, regularne i poparte faktami. Dzięki temu relacje z odbiorcami (a co za tym idzie nasz PR) wskoczą na nowy, lepszy i wyższy level.
Cel 5. Pozycjonowanie organizacji w świadomości otoczenia.
Pozycjonowanie organizacji, czyli to, jak chce być postrzegana przez otoczenie. To nie tylko to, aby dobrze (wysoko) wyświetlała się jej strona po wpisaniu frazy w wyszukiwarkę. To także wrażenie, jakie robi na obserwujących oraz jej poczynania zarówno w sieci, prowadzonych social mediach, jak i w realu. Im więcej firma pokazuje się w różnego typu mediach (na Facebooku, Instagramie, LinkedIn, YouTub), tym lepsze pozycjonowanie i większa o niej świadomość.
Cel 6. Zyskiwanie i utrzymywanie społecznej akceptacji.
Dobre pozycjonowanie zapewni odpowiedni poziom społecznej akceptacji, co poprowadzi do dalszego rozwoju firmy zarówno online, jak i w realu oraz do zbudowania dobrego PR w sieci i nie tylko.
Te duże, jak i mniejsze cele PR mogą zostać w pewnym stopniu realizowane w sieci. Warto o to zadbać, aby firma nie straciła na swoim wizerunku i cieszyła się dobrą opinią wśród kontrahentów, odbiorców i innych interesariuszy.