Założyłeś profile w social media. Świetnie Ci idzie, ciągle pojawiają się fani i followersi. Masz dużo komentarzy i spore zaangażowanie. Jest dobrze… do momentu, w którym wszystko się zatrzymuje. Teoretycznie nie popełniasz błędów, a mimo tego coś jest nie tak. To najwyższy czas, aby zrobić audyt.
Audyt social mediów to gromadzenie danych z każdego lub z wybranych kont w jednym miejscu, w celu ich przeanalizowania. Daje to jasny obraz bieżących działań społecznościowych i pokazuje, co można zrobić, aby poprawić wyniki.
Może on objąć działania na Facebooku, Instagramie, Twitterze, YouTube, LinkedIn, TikTok, Pinterest i innych kanałach. Dla przykładu opiszemy rzeczy, na które warto zwrócić uwagę w trzech pierwszych platformach.
Zanim rozpoczniesz audyty – zastanów się nad swoją strategią i celami (co chcesz osiągnąć poprzez prowadzenie profilu/profili).

Sprawdź kompletność profili i jakość materiałów
Profile w social mediach powinny być bardzo dokładnie i solidnie uzupełnione.
Na Instagramie sprawdź, czy zamieszczone są: aktualne BIO, strona internetowa, telefon lub mail, wyróżnione relacje, hashtagi i emotki pod wpisami.
Na Facebooku zobacz, czy uzupełniony jest krótki i długi opis, dane kontaktowe, usługi, wydarzenia. Zdjęcia możesz posortować do konkretnych albumów. Jeśli tworzysz wydarzenia sprawdź, czy są aktualne.
Na LinkedIn warto zadbać zarówno o profil prywatny (z którego wysyłasz zaproszenia do polubienia strony firmowej), jak i firmowy. Sprawdź, czy wypełnione są pola takie jak informacje o stronie oraz ogólne, hashtagi, a także wszelkie inne dane. To kluczowe i najistotniejsze miejsca!
Zdjęcia profilowe i w tle (obowiązkowe na wszystkich profilach!) powinny być spójne i wyglądać profesjonalnie. To na te elementy pada wzrok odbiorców, gdy wchodzą na Twój profil.

Dlaczego warto zrobić audyt?
Niewypełnione profile w social mediach są przez algorytmy odbierane jako zaniedbane lub nieprofesjonalne. To powoduje spadki w zasiągach oraz niechęć obecnych i potencjalnych obserwatorów do przeglądania profilu.
Social media należy prowadzić konsekwentnie i systematycznie. Warto ułożyć harmonogram treści, które zamierzasz w danym okresie publikować. Dzięki niemu możesz sprawdzić, czy wstawiasz wszystkie zaplanowane posty, relacje, rolki oraz jak zmienia się zaangażowanie i zasięg. Sprawdź swoją komunikację, którą prowadziłeś przez ostatnie 2-3 miesiące.
Dzięki audytowi już wiesz, nad czym powinieneś popracować w najbliższym czasie. Jeśli zrobisz go solidnie i poprawisz błędy z pewnością Twoje wyniki ulegną poprawie.