W ostatnim czasie popularność wśród przedsiębiorców zyskała strategia omnichannel. Polega ona na spójnym połączeniu ze sobą kanałów komunikacji z kanałami sprzedaży w sferze e-commerce. Umożliwia klientom decydowanie, gdzie i w jaki sposób dokonają zakupów.
Strategia omnichannel jest obecnie coraz częściej wykorzystywana przez wielu sprzedawców. Korzysta z wielu kanałów, takich jak: aplikacje mobilne, social media, sklepy stacjonarne czy strony internetowe i sprzyja w ten sposób klientom, poprzez danie im możliwości wyboru najodpowiedniejszej formy zakupów. Dzięki tej strategii, można uniknąć wielu niepożądanych sytuacji, w których konsumenci przyjeżdżają do sklepów stacjonarnych, a w nich nie ma produktów, które uprzednio widzieli np. na stronie internetowej. Zadaniem tej strategii jest zatem zapewnienie wygody zakupów w sieci handlowej.
Jak wdrożyć strategię omnichannel?
Wdrożenie strategii omnichannel powinno być poprzedzone określeniem konkretnych i mierzalnych celów. Dzięki temu osoby działające w branży e-commerce mają szansę ocenić, czy prowadzona przez nich działalność przynosi zamierzone wcześniej rezultaty. Kolejnym niezwykle ważnym aspektem jest poznanie klientów danej marki. To względem nich dopasowywana jest odpowiednia koncepcja, która polega na doborze kanałów sprzedaży, stworzeniu określonej strategii marketingowej, a także konstruowaniu jak najodpowiedniejszej oferty. Ponadto bardzo ważną kwestią w kontekście danej marki, jest również nadążanie za pojawiającymi się na rynku nowościami i trendami.
Zalety omnichannel
Sprzedaż internetowa przed rokiem 2020 nie była w Polsce tak popularna, jak jest obecnie. Sytuacja zmieniła się za sprawą pandemii, która nie jako wymusiła na klientach zmianę dotychczasowej formy nabywania produktów. Wśród jej zalet trzeba wymienić elastyczność. Robiąc zakupy w formie online, klienci nie są ograniczani do robienia ich w godzinach otwarcia sklepów. Mogą je zrobić w terminach, które im najbardziej odpowiadają. Forma online pozwala również dobrać sposób dostawy. Może nim być popularny paczkomat, kurier, czy też sklep stacjonarny. Dzięki tym możliwościom klienci mogą zaoszczędzić czas.
Strategia omnichannel niesie ze sobą wiele zalet, jeśli będzie dopasowana do klientów i dokonywanych przez nich wcześniej wyborów. Dzięki temu sprzedawca będzie w stanie zatrzymać ich przy sobie. Dzięki tej strategii istnieje możliwość zwiększenia konkurencyjności marki. Różne kanały docierania do odbiorców są miejscami, w których sprzedawcy mogą reklamować swoje produkty i usługi.
Podsumowując, strategia omnichannel staje się obecnie coraz bardziej popularna na polskim rynku. Pomimo tego, że jej wdrożenie wymaga wyspecjalizowanej kadry pracowniczej w zakresie marketingu internetowego czy sprzedaży, to przedsiębiorcy decydują się na wdrażanie tego rodzaju strategii.