E-commerce w social mediach 

Sprzedaż i kupowanie przez Internet to obecnie powszechne zjawiska. Allegro, Amazon to liderzy w Polsce, gdzie rozwija się handel online, czyli tzw. e-commerce. Jak się okazuje, założyciele portali społecznościowych także nie próżnują i starają się przyciągnąć użytkowników możliwością zawierania transakcji sprzedażowych.

Sprzedaż i kupowanie przez Internet to obecnie powszechne zjawiska. Allegro, Amazon to liderzy w Polsce, gdzie rozwija się handel online, czyli tzw. e-commerce. Jak się okazuje, założyciele portali społecznościowych także nie próżnują i starają się przyciągnąć użytkowników możliwością zawierania transakcji sprzedażowych.  

E-commerce to handel elektroniczny lub jak kto woli – internetowy, gdyż wszelkie transakcje zakupowe jakie podejmujemy, są dokonywane online. Choć sam termin istnieje już od końca lat 90. XX wieku, dopiero ostatnie lata pokazały olbrzymią siłę przebicia tej gałęzi gospodarki stale rozwijającej się na wielu płaszczyznach i jest stale rozwijana na wielu płaszczyznach, takich jak: social media. 

O tym jak portale społecznościowe umożliwiają użytkownikom sprawnie dokonywać zakupy przez Internet, dowiecie się z poniższego artykułu. 

Popularność e-commerce w Polsce 

Jak wynika z badań Gemius Polska, w 2021 roku aż 77% internautów dokonywało zakupów online.  
Znaczący wpływ na tak wysokie wyniki mogły mieć obostrzenia związane z handlem tradycyjnym, jakie miały miejsce podczas pandemii COVID-19. Pomimo ograniczeń niewykluczone, iż kupujący coraz chętniej przekonywali się do korzystania z usług sklepów internetowych, które poprzez liczne udoskonalenia oferują łatwe i szybsze zamawianie produktów. 

Z jakich urządzeń najczęściej korzystaliśmy podczas zakupów? Według statystyk, podczas czynności zakupowych chętnie sięgaliśmy po laptop (według 78% badanych). Wynik może zaskakiwać, jednak w porównaniu do roku poprzedzającego, znacząco wzrost miały urządzenia mobilne (tj. Smartfony). W trakcie transakcji zakupowych z telefonów komórkowych korzystało 76% ankietowanych, co może potwierdzać tezę, iż stajemy się coraz bardziej społeczeństwem mobilnym i przyzwyczajonym do tego typu urządzeń. Na pozostałych miejscach znalazły się: komputer stacjonarny (51% respondentów), tablety (24%) oraz czytnik e-booków (3%). 
 
  

Jak wygląda sprzedaż w social mediach? 

E-commerce odbywa się na wielu platformach, począwszy od zwykłych stron internetowych, przez portale ogłoszeniowe, kończąc na specjalnie stworzonych do tego typu działań platformach e-commerce (typu Allegro, czy eBay). Ostatnie lata pokazują, że lawina aukcji sprzedażowych zalewa także znane portale społecznościowe. Dotyczy to głównie takich gigantów jak Facebook oraz Instagram. W teorii, zainteresowanie zakupami na tych platformach przyczyniło się do stworzenia oddzielnej gałęzi e-handlu, znanym jako social commerce. Jak to wygląda w praktyce? 

Facebook 

Dzieło Marka Zuckerberga prężnie rozwija się pod kątem funkcjonowania e-commerce. Facebook posiada wiele funkcji, które umożliwiają kupowanie i sprzedawanie produktów. Jedną z nich jest Facebook Shops. Dzięki niej, użytkownicy mogą z łatwością przeglądać i kupować artykuły światowych i regionalnych marek. Są one prezentowane za pomocą specjalnych kolekcji, które usprawniają wyszukiwanie. Co więcej, klienci mogą bez przeszkód kupować produkty bezpośrednio w aplikacji, a zarazem przejść do płatności na tej samej witrynie.  
Od kilku miesięcy Facebook Shops jest dostępny również w grupach, dzięki czemu administratorzy po powiązaniu grupy ze stroną internetową, mogą umieścić przedmioty w osobnej zakładce na kanale grupy. 

Live Shopping to kolejny ważny punkt ułatwiający handel. Jest to nic innego jak transmisja zakupowa na żywo, która zyskuje coraz większe uznanie. Kto z nas, przeglądając Facebooka nie widział pań, które ochoczo prezentują i sprzedają ubrania nagrywając całą relację? Live Shopping pozwala na eksponowanie szczegółów danego produktu. Funkcja ta daje możliwość wejścia w interakcje z kupującymi. 

Aby dotrzeć do jak największej liczby klientów, wielu właścicieli sklepów internetowych wykorzystuje kampanie reklamowe. Marketerzy powinni regularnie analizować je pod kątem wyników sprzedaży i popularności określonych produktów. W tym celu wykorzystuje się menadżera reklam, który pomaga w prześwietleniu danych. Innym narzędziem do śledzenia reakcji odbiorców jest Piksel. Jest on stosowany do śledzenia ruchów klienta na danej stronie, dzięki czemu twórcy sklepów wiedzą co jest chętnie oglądane oraz z jakich urządzeń korzystali użytkownicy. 

Instagram

Na Instagramie, funkcje e-commerce niewiele różnią się od tych znanych z Facebooka, jednak na ogół mogą wydawać się one bardziej wygodne i sprawniejsze w użyciu. Jak jest? Sprawdźmy! 
Podobnie jak znany portal z niebieskim logiem, Instagram umożliwia kupowanie i sprzedawanie towarów dzięki opcji Instagram Shop. Miejsce to pozwala na swobodną sprzedaż i przeglądanie różnych ofert. Instagram ma opcję spersonalizowania sklepu poprzez przyporządkowanie produktów do zakresów tematycznych, takich jak nowości, prezenty, trendy. Po kliknięciu w dany artykuł znajdziemy takie informacje, jak ceny i opisy. 
 
W 2019 roku serwis wprowadził rozszerzenie „sklepu”, czyli Instagram Checkout, który umożliwia zakupy bezpośrednio w aplikacji, dzięki czemu kupujący nie zostaje już przekierowany do strony sprzedawcy. Wiele ułatwia przycisk „Checkout on Instagram”, który prowadzi do panelu z płatnościami. Za zakupy można zapłacić dodając kartę kredytową lub debetową oraz za pomocą PayPal.  
 
Przeglądając Instagrama z pewnością natkniemy się na kampanie reklamowe wielu marek w sekcji „aktualności”. Wówczas oglądamy banery reklamowe lub krótkie materiały filmowe, które mają nas zachęcać do zaobserwowania danej strony internetowej.  
 


Ważną rolę odgrywają również InstaStories. Te kilkusekundowe reklamy potrafią przekonać do skorzystania z danej oferty poprzez kliknięcie oznaczenia danego produktu lub za pomocą opcji „swipe up”. Obie te funkcje przekierowują nas do strony reklamodawcy.  

Skuteczny e-commerce w social mediach – porady 

Na koniec kilka porad, o tym jak zadbać o funkcjonowanie naszego sklepu internetowego w mediach społecznościowych: 

  • Przygotuj plan działania – strategia to podstawa, dlatego zanim zaczniemy udzielać się w mediach społecznościowych, warto zastanowić się do kogo adresujemy nasze produkty. Wybierz odpowiedni styl i ton wypowiedzi, który przykuje uwagę. Inaczej będziesz kierować posty do młodych, a inaczej do starszych osób. 
      
  • Dbaj o zaufanie klientów – pomimo jasno postawionych zasad, zakupy online rządzą się własnymi prawami. W tym celu bądź uczciwy w stosunku do swoich klientów. Odpowiadaj na pytania, reaguj na komentarze i przede wszystkim dotrzymuj słowa odnośnie wysyłki. Zachęcaj ich do umieszczania ocen i recenzji. W ten sposób potencjalni klienci zainteresują się Twoimi produktami. 
      
  • Buduj wizerunek marki – w social mediach roi się od wielu ofert i sklepów sprzedażowych. Jak wybić się na tle innych? Przygotuj kreatywny, oryginalny content, który przyciągnie uwagę odbiorców i będzie się wyróżniał. Pamiętaj, aby publikować materiały nieprzekraczające granic dobrego smaku. Nie wszyscy mogą mieć podobne poczucie humoru. 
      
  • Kontroluj działania marketingowe – Sporządzaj dane na temat sprzedaży, a także ruchu na swoim fanpage’u. Social media stale rozwijają funkcje sprzedażowe, dlatego udoskonalaj je na swoim profilu i śledź nowe trendy dotyczące e-commerce. 

Podsumowując, portale społecznościowe są doskonałym miejscem do promowania swojego sklepu internetowego i rozwijania e-handlu. Każda z aplikacji pozwala na wiele możliwości, które ułatwiają sprzedaż, z kolei kupujący z pewnością znajdą to czego szukają. 

Szukasz podobnych działań dla swojej firmy?