Funkcje, które urozmaicą Twoje posty w social mediach 

Zgodnie z raportem od Hootsuite, w 2021 roku przybyło 424 miliony aktywnych użytkowników social mediów. W Polsce zaś procent użytkowników wzrósł z 68,5% do 72% populacji. To jeden z dowodów na to, że rozwój mediów społecznościowych ma się dobrze, a popyt na treści internetowe stale się zwiększa. Jak wiadomo tam, gdzie jest dużo ludzi, jest i miejsce na reklamę i promocję własnej działalności. Czy to produktów, czy usług. Jednak wraz ze wzrostem liczby kont użytkowników takich platform jak Instagram, Facebook czy Tik Tok, poszerza się również zasób publikowanego contentu. Rodzi to potrzebę stworzenia oryginalnych treści, które wyróżnią się pośród innych udostępnień. W serwisach o aktywności na masową skalę, konieczne jest zachowanie wysokiej jakości. Na szczęście zarządzający usługami serwisów nieustannie podążają za potrzebami użytkowników i zarówno usprawniają stare funkcje, jak i wprowadzają zupełnie nowe rozwiązania. 

Zgodnie z raportem od Hootsuite, w 2021 roku przybyło 424 miliony aktywnych użytkowników social mediów. W Polsce zaś procent użytkowników wzrósł z 68,5% do 72% populacji. To jeden z dowodów na to, że rozwój mediów społecznościowych ma się dobrze, a popyt na treści internetowe stale się zwiększa. Jak wiadomo tam, gdzie jest dużo ludzi, jest i miejsce na reklamę i promocję własnej działalności. Czy to produktów, czy usług. Jednak wraz ze wzrostem liczby kont użytkowników takich platform jak Instagram, Facebook czy Tik Tok, poszerza się również zasób publikowanego contentu. Rodzi to potrzebę stworzenia oryginalnych treści, które wyróżnią się pośród innych udostępnień. W serwisach o aktywności na masową skalę, konieczne jest zachowanie wysokiej jakości. Na szczęście zarządzający usługami serwisów nieustannie podążają za potrzebami użytkowników i zarówno usprawniają stare funkcje, jak i wprowadzają zupełnie nowe rozwiązania. 

Facebook – pionier mediów społecznościowych 

Jakie formaty proponuje król mediów społecznościowych? Co obsługujący strony i profile otrzymują w ofercie, aby się wyróżnić? 

  • Post uzupełniony grafiką – najbardziej tradycyjna forma publikacji na Facebooku. Dobry sposób wyróżnienia promowanej treści. Może być zarówno zdjęciem, jak i samodzielnie wykonaną ilustracją.  

Oczywiście nie samym obrazem człowiek żyje. Jeśli chcesz wprowadzić na grafice tekst, żaden problem! W poradniku od Mety podkreśla się jednak, że najskuteczniejsze reklamy z obrazami są złożone z mniej niż 20% tekstu (dotyczy to opisów na grafice). Warto więc postawić na jasne i zwięzłe hasło, które wywrze wrażenie na odbiorcy. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby nad publikowaną ilustracją zawrzeć dłuższy opis jako tekst reklamowy. 

Z danych technicznych w poradniku od Mety podkreśla się lepszy wybór formatów publikacji materiałów jpg. lub png. od pozostałych oraz proporcje obrazu 1:1 lub 1:91. 

  • Post z video – podobna forma publikacji do postu z grafiką, jednak ceniona za większą dynamiczność. Podobnie jak wcześniej opisana forma, możliwa do publikacji dwoma sposobami: jako post w aktualnościach na stronie głównej i przy użyciu menadżera reklam. Ogólnie przyjęło się, że krótsze filmy cieszą się większym uznaniem. Opcji jest wiele. Zamieszczony materiał można stanowić jednoujęciową, ciągłą opowieść, jak i zmontowaną z kilku nagrań historię. Jeśli nie posiadasz nagranego przez siebie filmu, istnieje możliwość montażu obrazów przy użyciu narzędzi od Facebooka. 

  • Karuzela – ceniona za angażowanie użytkowników do interakcji z prezentowanym materiałem. Składa się z dwóch lub więcej ilustracji. Jej wyższością nad galerią obrazów jest uporządkowanie treści i możliwość uzupełnienia każdego z obrazów o oddzielne linkowanie i tytuł. Jak wygląda? W przypadku natrafienia na nią przez scrollującego aktualności użytkownika, wyświetlona zostaje grafika, z opcją przewijania w prawo. Przesuwane w lewo obrazy zastępowane są przez kolejne ilustracje. Świetny sposób na prezentowanie produktów lub storytelling firmy! 
  • Materiał błyskawiczny – a co, gdyby tak wyjść poza ramy platformy i na chwilę przenieść użytkownika na płaszczyznę historii, którą chcemy mu zaprezentować? Tak właśnie działa “materiał błyskawiczny” określany wcześniej mianem “kanwy”. Gdy użytkownik początkowo wyświetli publikację, zobaczy post podobny do wyżej opisanej grafiki z linkiem i nagłówkiem. Wystarczy jednak jedno kliknięcie, aby materiał zajął całą część ekranu. Prezentowane treści mogą przyjąć formę filmów, serii zdjęć i formularzy. Kreowanie publikacji może przebiegać przy pomocy szablonów od Mety lub własnej inwencji. 

Inne formy urozmaicenia strony  

Z czasem w mediach społecznościowych pojawiły się kolejne formaty środków przekazu. Korzystanie z nich, o ile uzasadnione, jest dobrym pomysłem dla zwiększenia atrakcyjności prowadzonej strony. Poszerzanie zbioru wykorzystywanych opcji sprawia wrażenie, że fanpage jest cały czas moderowany i aktualizowany o bieżącą działalność. Dzięki temu użytkownicy mają ciągłą możliwość wchodzenia w interakcje z marką i poznawania jej treści i wartości. Jakie narzędzia do wykorzystania mają publikujący? 

  • Relacje – pomysł na publikację ujęć, które po 24h mają zniknąć z szeregów prezentowanych treści? Tak właśnie działa stories. Zawarte w nagłówku aplikacji są świetną opcją dla osób, które chcą publikować więcej treści, a miejsce w aktualnościach mają zarezerwowane na inne materiały. Dzięki relacjom obserwujący Cię użytkownicy pozostaną na bieżąco z wydarzeniami z Twojego życia, opiniami czy promocjami. Funkcje stories dają również dużą dawkę możliwości kreatywnych popisów. Publikowane zdjęcia można wzbogacić o gify, emotikony, ankiety, naklejki. Filmy z kolei często prezentowane są jako urywki dłuższej wypowiedzi dzięki czemu właściciele kont pozostają w stałym kontakcie ze swoją publicznością. 
  • Transmisje na żywo – masz do przekazania konkretny zasób wiedzy i opinii? Chcesz przeprowadzić rozmowę ze specjalistami z danej dziedziny i podzielić się nią z szerszą publicznością? A może organizujesz wydarzenie, którego możliwość wyświetlenia ma być przyznana użytkownikom sieci? W tych przypadkach świetnie sprawdzą się transmisje na żywo. Jeśli mają być wcześniej zaplanowane platforma na Facebooku pozwoli Ci na utworzenie wydarzenia i promocję Twojej działalności.  
  • Rolki – absolutny hit platform społecznościowych. Złożone z połączenia krótkich ujęć video, uzupełnionych o muzykę dają możliwości ekspresji twórczej użytkownikom. Są cenione za dynamiczność, która wpływa na łatwe przyciągnięcie uwagi. Co ważne, w porównaniu do stories są dostępne nie tylko followersom, ale i wszystkim użytkownikom.  

Instagram – ilustracyjne medium

Instagram to stanowczo prostsze i mniej rozbudowane narzędzie w porównaniu z Facebookiem. Jego zaletą jest spójność, która wpływa na możliwość intuicyjnego poruszania się po serwisie. Mimo to większość opisanych formatów, które znajdziemy na Facebooku, również jest dostępna dla użytkowników medium z różowym logiem. Posiadacze kont przeglądając portal najpewniej napotkają posty z pojedynczymi zdjęciami, video oraz karuzele. W nagłówku aplikacji zobaczą serie relacji, a w wybranym profilu znają odrębną sekcję z rolkami, o ile dany użytkownik takie publikuje. Podobnie, jak na Facebooku, również na Instagramie liczy się pomysł, który można usprawnić i zrealizować przy pomocy filtrów, emotikon, gifów. Użytkownicy mogą być zachęcani do interakcji poprzez zamieszczanie ankiet i linków. Warto jednak pamiętać, że profile na Instagramie wyświetlane są jako zbiór kafelków stanowiących wszystkie publikacje. Tym bardziej należy pamiętać o spójności wizualnej ilustracji, która wpłynie na budowę wizerunku marki. 

Instagram – ilustracyjne medium

Kolejne funkcje w social mediach to wielka dogodność dla prowadzących konta. Korzystanie z nich sprawi, że obsługa mediów społecznościowych będzie bardziej efektywna, a treści ciekawsze dla użytkowników. Posługiwanie się różnymi opcjami sprawi, że marka stanie się bliższa użytkownikom, którzy z kolei będą mieć szansę na bieżąco podążać za jej rozwojem. Należy jednak pamiętać, że kluczem do właściwej komunikacji jest spójność, która będzie odzwierciedleniem wizerunku firmy.  

* Wpis powstał na podstawie wiedzy zawartej na stronie https://www.facebook.com/business/# oraz w raporcie Digital 2022 Overview Report od Hootsuite. 

Szukasz podobnych działań dla swojej firmy?