Jak rozpocząć streamowanie? 

Czy myśleliście kiedyś o tym, aby zostać popularnym streamerem, ale nie wiedzieliście od czego zacząć? Być może fascynuje Was świat streamingu i chcecie się dowiedzieć o nim czegoś więcej? W tym artykule postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości i odpowiedzieć na powyższe pytania! 

Czy myśleliście kiedyś o tym, aby zostać popularnym streamerem, ale nie wiedzieliście od czego zacząć? Być może fascynuje Was świat streamingu i chcecie się dowiedzieć o nim czegoś więcej? W tym artykule postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości i odpowiedzieć na powyższe pytania! 

Czym jest streamowanie? 

Streaming to obecnie najpopularniejsza forma przekazywania informacji. Odbywa się ona za pomocą nagrań wideo, które są publikowane w Internecie, a najczęściej na social mediach, typu: YouTube czy Facebook. Podobną formą odznaczają się tzw. livestreamingi, czyli transmisje na żywo. 
 
Na czym polega fenomen streamowania? Przede wszystkim streaming pozwala na interakcję między prowadzącym (tzw. streamerem) a odbiorcami. Widzowie mogą w każdej chwili komentować i udostępniać dane nagranie. Pozwala to na wypromowanie danego kanału, który zajmuje się streamingiem. Do wyróżniających czynników należy także możliwość wpłaty określonej sumy pieniędzy. Przekazana wartość pozwala danemu streamerowi na udoskonalenie własnego konta streamingowego oraz na zakup lepszego sprzętu. 

Typy streamów 

Streaming kojarzy się przede wszystkim z grami komputerowymi. Wiele streamów bazuje na ich prezentowaniu, dlatego branża gamingowa jest obecnie tak bardzo szeroka, a dziedziny e-sportu z roku na rok cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Streamerzy podczas swoich transmisji prezentują wady i zalety danej gry, pokazują jak z powodzeniem przejść dany poziom, a także energicznie uwieczniają swoje reakcje na kamerkach internetowych. 
 
Jednak nie samymi grami żyje streaming. W okresie pandemii koronawirusa organizatorzy wydarzeń kulturalnych wykorzystywali metodę streamowania do nadawania organizowanych przez siebie imprez. W ten sposób każdy z oglądających mógł bez wychodzenia z domu, przenieść się do miejsca widocznego na ekranie monitora. Taka forma transmisji cieszyła się wówczas dużym powodzeniem. Przykładem tej popularności jest koncert sławnego tenora Andrea Bocelliego, który wystąpił w pustej Katedrze w Mediolanie. Występ artysty, który transmitowany był za pośrednictwem portalu YouTube, oglądało prawie 35 milionów ludzi na całym świecie. Do dziś jest to rekord wśród streamów koncertu emitowanego na żywo w Internecie. 
 
Innym przykładem streamów są webinary prowadzone przez członków przedsiębiorstw. Covid-19 sprawił, że wiele marek zmuszonych było przenieść część swojej pracy do Internetu. Aby ułatwić komunikację między sobą, za pomocą kamerki i mikrofonu nagrywali krótkie wideo-rozmowy, które trafiały w obieg i były streamowane w social mediach. Ten typ streamingu pozwala na kreowanie swojej firmy w Internecie oraz do promowania własnych usług i produktów. Jest to idealny sposób do budowania świadomości wśród klientów i poszukiwania potencjalnych konsumentów. 

Streamowanie – jaki wybrać sprzęt?

Przede wszystkim, aby zostać profesjonalnym streamerem, warto zaopatrzyć się w dobry sprzęt, który będzie sprzyjał naszemu streamingowi.  

Obserwując poczynania znanych streamerów, można odczuć wrażenie, iż większość z nich posiada akcesoria z najwyższej półki. Nic z tych rzeczy! Do niezbędnych narzędzi potrzebnych do streamowania należy komputer, mikrofon i kamerka. Obecnie wiele serwisów komputerowych oferuje w swoich zbiorach szeroki rodzaj sprzętu przeznaczonego do tego typu nagrań, dlatego z łatwością odnajdziecie to czego szukacie. 

Jeśli myślicie o karierze profesjonalnego streamera wprowadzającego swoich słuchaczy w świat gier komputerowych, warto pomyśleć o zakupie procesora z kartą przeznaczoną do streamingu. Wpłynie to na stabilne przetwarzanie danych, a co za tym idzie – transmisję. 

Słaba jakość dźwięku i niepotrzebne szumy, mogą odstraszyć widzów zainteresowanych naszą transmisją, dlatego wiele sklepów oferuje idealne mikrofony, które spełnią nasze oczekiwania. Niestety koszt najlepszych urządzeń, może niestety nas nieco zaniepokoić, jednak świetną alternatywą są słuchawki z wbudowanym mikrofonem, które bez obaw zadowolą każdego początkującego streamera. 

Jeżeli nie wstydzicie się pokazywać publicznie przed internautami, bądź do Waszej pracy potrzebna jest krótka audiowizualna prezentacja, koniecznie zastanówcie się nad zakupem kamerki. Choć większość laptopów posiada wbudowane mini urządzenia, wiele z nich nie jest w stanie sprostać oczekiwaniom prowadzących audycje. Dlatego mnóstwo sklepów internetowych dostarcza konsumentom kamerki do nagrywania w wysokiej jakości. 

W skompletowaniu sprzętu ważna jest kwestia łączy internetowych. W zależności z jakiej platformy streamingowej korzystamy, każda posiada inną prędkość. Przykładowo, jeśli korzystamy z rozdzielczości HD potrzebujemy łącza o prędkości minimum 4MB/s na Facebooku, z kolei minimum 3 MB/s w przypadku Twitcha. Te czynniki wpływają na jakość obrazu i dźwięku. 

Porady dla streamerów 

Jeśli chcemy, aby nas chętnie oglądano, należy regularnie publikować nagrania. Dzięki systematyczności, budujemy świadomość wśród odbiorców i potwierdzamy swoją aktywność w sieci. Pozwala to również na budowanie relacji z widzami i tworzenie społeczności wokół siebie. Transmisje na żywo utrwalają interakcje z ludźmi, dlatego prowadzący powinni pamiętać o odpowiadaniu na pytania i komentarze odbiorców. 

Ważna rada – bądźcie sobą! Ta maksyma powinna przyświecać każdemu kto planuje założyć własne konto streamingowe niezależnie od tematyki jaką będziecie poruszać w swoich nagraniach. Udawanie kogoś kim nie jesteście, źle wpłynie na odbiór materiału a co za tym idzie – zniszczy Wasz wizerunek w sieci. Dlatego sprzęt i jakość nie zakryją tego, jak przedstawiacie się w sferze publicznej. 

Wybór platformy 

Przy kompletowaniu właściwego sprzętu, warto zastanowić się co dokładnie chcemy streamować i przekazać swoim odbiorcom. W tym celu ważnym punktem jest analiza niszy na portalach streamingowych, do której chcemy dotrzeć. Przykładowo, trudno będzie nam odnaleźć widzów interesujących się marketingiem w serwisie streamingowym skupiającym fanatyków gier komputerowych. W tym celu należy wybrać odpowiednią platformę.  

YouTube 

Obecnie, wiele serwisów społecznościowych oferuje możliwość przesyłania materiałów wideo. Do najpopularniejszych należy YouTube, który od kilku lat w wygodny i przystępny sposób pozwala na transmitowanie treści na żywo. W tym celu należy kliknąć zdjęcie profilowe i włączyć YouTube Studio. Wówczas pojawi się ikonka “Utwórz”, która po wybraniu umożliwia dostęp do transmitowania wideo na żywo. 

Facebook 

Do tego typu mediów zaliczamy także Facebook i jego Facebook Live. Funkcja ta istnieje od 2016 roku i dzięki swojej łatwej obsłudze (również na telefonie!) sprawia, że streamowanie jest bardzo przyjemne.  

Możliwość transmitowania na żywo znajdziemy na stronie głównej. 

Twitch 

Miłośnicy gier z pewnością łatwo odnajdą się w serwisie Twitch. Ten gigant wśród stron z transmisjami wideo już od ponad dziesięciu lat cieszy się powodzeniem w środowisku e-sportu. Znajdziemy tam materiały z takich gier jak: Minecraft, League of Legends czy Fortnite. 

Google Hangouts 

Do organizacji spotkań biznesowych przyda się także Google Hangouts. Strona pozwala na tworzenie relacji na żywo oraz tzw. webinarów, czyli interakcja między prowadzącym spotkanie a widzem. Mogą one przybrać formę szkoleń bądź wywiadów. 

Jak widać, aby rozpocząć streamowanie, potrzeba poszukiwania rzetelnych źródeł i odrobiny cierpliwości. Jednak, gdy zrozumiemy funkcjonowanie wszelkich czynników, streaming okazać się może łatwą formą przekazywania różnych informacji. Pozwoli na poszerzanie horyzontów, a także świetną zabawą przy dzieleniu się swoją pasją z odbiorcami. 

Szukasz podobnych działań dla swojej firmy?