Jak rozwijały się funkcje w social mediach?

Z social mediów korzystamy każdego dnia. Komunikujemy się ze znajomymi, przeglądamy wiadomości z całego świata, dzielimy się momentami z naszego życia. Największa ich popularność przypada na początku nowego tysiąclecia. Od tamtej pory twórcy prześcigają się w innowacjach i w udoskonalaniu swoich aplikacji.

Z social mediów korzystamy każdego dnia. Komunikujemy się ze znajomymi, przeglądamy wiadomości z całego świata, dzielimy się momentami z naszego życia. Największa ich popularność przypada na początku nowego tysiąclecia. Od tamtej pory twórcy prześcigają się w innowacjach i w udoskonalaniu swoich aplikacji. 

 
Mało kto wie, że pierwszy portal społecznościowy powstał już pod koniec lat 70. XX wieku. Mowa o CBBS (Chicago Bulletin Board Systems), który zrzeszał miłośników ówczesnej technologii. Jego założycielami byli Ward Christensen oraz Randy Suess.  
 
Dwie dekady później, użytkownicy ze Stanów Zjednoczonych i Kanady mogli kontaktować się ze znajomymi z przedszkola i szkoły dzięki Classmates.com. Serwis społecznościowy okazał się przebojem i tym samym stał się inspiracją do tworzenia nowych, bardziej przełomowych w rozwoju komunikatorów internetowych, które królowały od początku XXI wieku. 
 
O tym jak zmieniały się popularne portale społecznościowe znajdziesz w poniższym artykule. 

Facebook 

ok 2004 musiał być dla Marka Zuckerberga wyjątkowy. To właśnie wtedy na światło dzienne wyszła jego przełomowa formuła komunikacji, która pozwalała na nawiązywanie relacji online z wieloma osobami na całym świecie. Mowa o Facebooku, który w grudniu tego samego roku posiadał milion zarejestrowanych użytkowników, a sześć lat później z serwisu korzystało 500 razy więcej internautów.  

Choć początki były skromne, od 2009 roku twórcy zaczęli dodawać coraz więcej funkcji umożliwiających wygodne korzystanie z aplikacji. 

Znakiem rozpoznawczym aplikacji był przycisk “Lubię To”. Jego funkcja niezmiennie od lat jest wykorzystywana przez facebookowiczów do wyrażania pochlebnej opinii na dany post lub komentarz. W 2016 roku do “lajkowania” dołączyły dodatkowe reakcje, takie jak: “Super”, “Wrrr”, czy “Ha Ha”, “Wow”, “Przykro mi”, a cztery lata później w czasie pandemii koronawirusa dodano “Trzymaj się”, który symbolizuje troskę i bezpieczeństwo o innych. Wszystkie wyżej wymienione przyciski są wykorzystywane przez użytkowników do dziś. 

Rewolucje miały miejsce również w sekcji komentarzy. Oprócz wpisów, można dodawać gify, naklejki, a także udostępniać zdjęcia czy dokumenty. 
 
Czym byłby portal społecznościowy bez gier? Serwis jak wiele innych pozwala na wybranie dowolnej gry z określonej zakładki, np.: Gry akcji, bitewne, zręcznościowe i wiele innych. Od kilku lat fani rozgrywek e-sportu mogą uwiecznić swoje osiągnięcia poprzez streaming na żywo w zakładce “Wideo z grami”. 

Przez wiele lat serwis obfitował w nowe pomysły, które z większym lub mniejszym entuzjazmem były akceptowane przez użytkowników. Przyjrzyjmy się wybranym funkcjom, które dopiero raczkują na Facebooku. Czy okażą się przebojami w aplikacji? 

  • Zbiórki – Ciekawą propozycją są zbiórki urodzinowe i charytatywne. Zbiórki urodzinowe można rozpocząć na 2 tygodnie przed urodzinami, wybierając dowolny cel. Z kolei druga forma polega na zbiórce pieniędzy z własnej inicjatywy i można je rozpocząć w dowolnym momencie. Na Facebooku jest dostępna również sekcja “Zbiórki pieniędzy”, gdzie każdy może wybrać dowolny cel wpłaty. 
  • Randki – W czasie pandemii koronawirusa, Facebook udostępnił użytkownikom usługę umawiania się na randki. Ma ona na celu, pomóc singlom w odnalezieniu i zbudowaniu trwałej relacji z drugą, nowopoznaną połówką.  
  • In Memoriam – Jeśli zastanawialiście się, co stanie się z waszym profilem na Facebooku po śmierci, to możecie wybrać dwie opcje: wyznaczyć jednego ze znajomych, aby przejął wasze konto lub po prostu pozwolić aplikacji na usunięcie profilu. Jednak nie wiadomo skąd serwis dowie się o naszej śmierci?… 

Instagram

Ten serwis społecznościowy powstał w 2010 roku i wywołał dużą rewolucję w dziedzinie publikowania zdjęć. Początkowo można było je udostępniać w formacie kwadratowym przypominającym zdjęcia wykonywane przez aparaty marki Kodak czy Polaroid. Jednak od 2015 roku, użytkownicy Instagrama mogą swobodnie wybierać format w jakim chcą opublikować zdjęcie. 

Od 2020 roku aplikacja pozwala na kupowanie produktów dzięki Instagram Sklep. Spośród kolekcji oferowanych przez wiele światowych marek, możemy bez trudu wybrać dany artykuł, który nam się podoba. Z czasem zakupy stały się łatwiejsze dzięki opcji płatności w witrynie aplikacji. To oznacza, że nie musimy przechodzić na stronę danej marki, aby zakupić produkt. 

W 2020 roku Instagram do swojej oferty dołączył reels (znane w Polsce jako rolki), które są krótkimi filmami z podłożonymi podkładami muzycznymi. Pozwalają one na wiele możliwości i trybów tj. przyspieszenie/spowolnienie filmu, nakładanie anonimowych efektów, czy dostosowanie długości filmu od 3 do 10 minut. 

TikTok

Pomimo stosunkowo młodego stażu, platforma społecznościowa szturmem zdobyła serca internautów na całym świecie, a także stała się inspiracją dla starszych kolegów z branży. Serwis chińskiej grupy ByteDance skupia się na publikowaniu krótkich materiałów wideo, zbliżonych w swej formie do teledysków. Obecnie portal liczy 800 milionów aktywnych użytkowników.  

Od początku istnienia, portal testował swój wygląd a także udoskonalał korzystanie z wielu funkcji.  Jedną z nich są duety. Początkowo polegały na nagrywaniu fragmentów utworu muzycznego ze znanymi osobami ze świata muzyki. Jednak pod koniec 2020 roku funkcja została poszerzona o dodatkowe możliwości i stała się dużo bardziej atrakcyjna dla kreatywnych twórców. Ówczesne zmiany pozwoliły m.in. na umieszczenie wideo obok dowolnego filmu, nakładanie odpowiedzi w komentarzu na oryginalny film oraz nagranie materiału wideo z udziałem większej liczby osób.  

Wraz z narastającą falą hejtu i mowy nienawiści, w 2021 roku TikTok wprowadził funkcję promowania życzliwej dyskusji w komentarzach. Polega ona na tym, iż autorzy filmików mogą zatwierdzić opcję filtrowania, której zadaniem jest ukrywanie komentarzy zawierających wulgaryzmy lub nieodpowiednie treści. W ten sposób pozostali użytkownicy nie widzą negatywnych wpisów. 

YouTube 

Serwis polegający na publikowaniu materiałów wideo istnieje od 2005 i szybko ugruntował swoją pozycję w Internecie. Rok później, portal został wykupiony przez Google, co było wówczas największą transakcją przedsiębiorstwa znanego z najpopularniejszej wyszukiwarki.  

Przez lata, YouTube pracował nad wysokim poziomem publikowanych filmów. Obecnie dostępne są cztery rozdzielczości i jakości nagrań: HD, Full HD, Quad HD, 4K. Niektóre materiały wideo posiadają usługę 360 stopni, która pozwalaja na oglądanie obrazu z każdej strony. Dla serwisu przełomowym rokiem okazał się 2010. Wówczas za pośrednictwem YouTube’a po raz pierwszy nadawano transmisję na żywo. Była to seria 60 meczów krykieta Indian Premier League. W kolejnych latach użytkownicy mogli bez trudu obejrzeć streaming z koncertów światowej sławy zespołów, gier komputerowych czy innych ważnych wydarzeń. 

Na stronie ewoluowały funkcje tzw. “łapek w górę i w dół”. Początkowo były one wyraźnie dostępne i wyróżnione m.in. kolorami (zielony, czerwony). Z czasem, twórcy starali się zmniejszyć atak polegający na masowym zaniżaniu ocen pod filmami niektórych “youtuberów”. Ostatecznie w listopadzie 2021 roku podjęto decyzję o ukryciu “minusowania” materiałów wideo.  

Twórcy social mediów regularnie rozwijają swoje aplikacje, wprowadzając nowe możliwości. Dzięki temu wielu użytkowników wygodnie i sprawnie może z nich korzystać. Są one doskonałym sposobem spędzania wolnego czasu, a także idealnym miejscem dla marek i firm, które poszukują potencjalnych klientów. Jak żylibyśmy we współczesnym świecie bez takich nazw jak Facebook czy YouTube? Nie wiadomo, z pewnością możemy przyznać, że dzięki nim praca i wyszukiwanie informacji jest znacznie szybsze i prostsze. 

Szukasz podobnych działań dla swojej firmy?