social media na tle telefonu, skutki zatrzymania kampanii marketingowych w dobie kryzysu

Skutki zatrzymania kampanii marketingowych w dobie kryzysu

Wszyscy jesteśmy świadomi tego, że nastały ciężkie czasy dla przedsiębiorców. W dobie pandemii sektory gospodarki walczą o przetrwanie, a z nimi właściciele firm, którzy zastanawiają się jak wygrać tę walkę. Wszyscy główkują, jak ograniczyć koszty prowadzenia biznesu, bez konieczności cięcia etatów. Najczęściej niestety decydują się na rezygnacje z działań marketingowych, bo pozornie, nie są one najważniejsze w firmie.  

Jest to jednak bardzo błędne przekonanie, które może jeszcze bardziej pogorszyć i tak już złą sytuację firmy na rynku. Działania marketingowe, szczególnie te w Internecie, są w tym momencie bardzo ważne. Spytacie, dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta – większość konsumentów przesiaduje teraz w domu, przeglądając Internet i różne kanały Social Media. Właśnie teraz jest idealny moment na to, by nawiązać komunikację z użytkownikami, zaangażować ich i zachęcić do reakcji z Twoją marką.  

Przed pandemią Koronawirusa, ludzie nie spędzali aż tyle czasu w sieci. Teraz się to zmieniło, dlaczego, więc rezygnować z szansy, która się pojawiła na horyzoncie? Kontynuując komunikację w Social Media, nie tylko nie stracimy dotychczasowych odbiorców, ale również, będziemy w znacznie lepszej sytuacji niż inne marki (które zaprzestały promocji), kiedy już wszystko się uspokoiJesteśmy pewni, że w końcu świat wróci do normy, a wtedy Twój biznes musi być gotowy, by wrócić znów do gry. Kiedy to nastąpi, tego nie wie tak naprawdę nikt, warto więc przygotować się na kilka różnych wariantów 

 

 

Wszyscy właściciele, zarówno małych, średnich, jak i dużych firm, powinni zadać sobie w tym momencie pytanie Co będzie po pandemii i czy jestem przygotowany na tę nową rzeczywistość jako przedsiębiorcaJedno jest pewne – świat, który zastaniemy, będzie się różnić od tego, w którym żyjemy teraz. Wiele rozwiązań wprowadzonych w czasie pandemii, na pewno zostanie z nami na stałe. Okazało się, że Sztuczna Inteligencja, może skutecznie przeprowadzić wstępny proces rekrutacji, czy odpowiedzieć na zapytanie klienta. Praca czy nauka zdalna okazały się łatwiejsze do wdrożenia przez firmy i instytucje, niż to się wszystkim wydawało. Niezależnie od tego, co wydarzy się po pandemii, jedno jest pewne, nowe technologie wślizgną się niepostrzeżenie w życie każdego z nas. Jako właściciele firm, musicie być na to gotowi.  

 

 

Jakie są więc spekulacje na temat tego, kiedy nasze życie wróci do normy? Zakłada się 3 scenariusze i niezależnie od tego, który nastąpi, rezygnacja z działań marketingowych, to najgorsze co przedsiębiorca mógłby w tej chwili zrobić.  

Najbardziej optymistyczny wariant to powrót do normalności w czerwcu 2020. W tym czasie znaczna większość konsumentów wróci do zaspokajania swoich dotychczasowych potrzeb. Co więc stanie się, jeśli dziś zawiesisz działania marketingowe swojej firmy? Po pierwsze, co tyczy się przede wszystkim mniejszych firm  nastąpi utrata widoczności na rynku. Jeśli do tej pory prowadziłeś komunikację w Social Mediach, zgromadziłeś pewną grupę aktywnych odbiorców, którzy czynnie angażowali się w życie Twojej marki. Brak komunikacji z tymi użytkownikami przez te kilka miesięcy spowoduje, że stracisz wypracowaną pozycję zarówno w swoich Social Media, jak i w ich świadomości. W tym samym czasie Twój konkurent, który utrzymywał ciągłą komunikację na portalach społecznościowych ze swoimi odbiorcami, przejmie z łatwością Twoich klientów i dowodzenie.  

 

 

Kolejną rzeczą, którą będzie problem, jeśli zrezygnujesz z kampanii marketingowych w tym trudnym okresie, to konta reklamowe. Jeśli zastopujesz na taki długi czas reklamy, to wszystko, co do tej pory udało Ci się zoptymalizować – przepada. Takie działanie wpływa praktycznie na wszystko, poczynając od wysokości stawki CPC, przez listy remarketingowe, CTR a kończąc na współczynnikach konwersji. Odchylenia w tych obszarach nawet o kilka procent mo prowadzić do uzyskiwania gorszych wyników i w konsekwencji do dużych strat finansowych. 

 

 

Trochę gorszy scenariusz to ten, w którym ograniczenia zostaną zdjęte przez rząd dopiero we wrześniu 2020. W Takiej sytuacji siła nabywcza Polaków znacznie zmaleje, co wiąże się z tym, że ich podejście do zakupów się zmieni. Zanim coś kupią, przemyślą swoją decyzję kilka razy, bo w takiej sytuacji większa część budżetu domowego będzie przeznaczana na produkty pierwszej potrzeby. W takiej sytuacji przedsiębiorcy powinni w bardzo umiejętny sposób promować swoje produkty i usługi. Co stanie się, jeśli przez ten czas zaniechasz działań marketingowych? To, że w momencie zakończenia przestoju, nie będziesz gotowy z nową ofertą, dopasowaną do aktualnej sytuacji rynkowej. Przygotowanie zupełnie nowej koncepcji strategii marketingowej zajmie dużo czasu, a w tym samym momencie, w którym Ty będziesz pracować nad nową strategią, ktoś inny będzie już ją wprowadzał i czerpał niebywałe zyski. Jeszcze zanim zakończy się ten kryzys, marka powinna powoli komunikować nową ofertę swoim klientom i cały czas trzymać rękę na pulsie, by w momencie powrotu gospodarki do normy, z impetem wystartować z zupełnie nową kampanią.  

 

 

Ostatni i najbardziej pesymistyczny scenariusz to taki, że ten stan będzie trwał aż do końca roku tego rokuPrzedsiębiorstwa, które nie dostosują się do nowych warunków na rynku i nie przystosują swoich produktów i usług do aktualnych potrzeb konsumentów, na pewno nie dotrwają do tego momentu. Co więc zrobić, aby przetrwać do nowego roku i dalej? Przede wszystkim przenieś swoje usługi i produkty do sieci. Będzie wymagana także przebudowa biznesu, który spełni nowe wymogi rynkowe. W wyniku znacznej izolacji, ze względu na pandemię Koronawirusa, ludzie nauczą się, że większość rzeczy można zrobić przez Internet i tego przede wszystkim będą wymagać od firm. 

 

 

Będąc przedsiębiorcą, już teraz warto wziąć pod uwagę każdy scenariusz i wdrożyć pewne działania. Będąc Agencją Social Media, specjalizujemy się przede wszystkim w obszarze mediów społecznościowych i możemy dać Ci kilka rad, które mogą zapobiec kryzysowym sytuacjom w Twojej firmie.  

Po pierwsze, pamiętaj w tym trudnym okresie, o regularnej komunikacji ze swoimi potencjalnymi klientami poprzez kanały Social MediaObecnie spędzają oni znacznie więcej czasu w sieci niż zazwyczaj, więc jest to najlepszy z możliwych momentów na działania w Internecie. Pokaż im, że mimo kryzysu, zależy Ci na ich obecności. Tworząc regularnie ciekawy kontent, pokazujesz im, że kryzys nie wpływa znacząco na pozycję Twojej firmy. Dzięki temu Twoi odbiorcy, będą wiedzieć, że nic się nie zmieniło i po epidemii nadal będą mogli kupować Twoje produkty, czy korzystać z usług Twojej firmy. 

 

 

Po drugie, jeśli zdecydujesz się na kontynuację zamieszczania postów na Facebooku czy innym kanale społecznościowym, zadbaj o to, by prezentować użytkownikom, jak Twoja oferta odpowiada na potrzeby konsumentów podczas panującego kryzysu. Konsumenci najchętniej kupują produkty lub korzystają z usług, które pomogą im przetrwać ten trudny okres. Prezentuj więc swoją ofertę w taki sposób, aby jak najlepiej wyeksponować zalety tych produktów czy usług w odniesieniu do obecnej sytuacji.  

 

 

Kolejną rzeczą, o której musisz pamiętać to zadbanie o konta reklamowe. Pozostaw chociaż kilka, najlepszych kampanii reklamowych, które wpłyną, na to, że Twoja marka będzie nadal dobrze widoczna w Internecie. Dzięki takiemu zabiegowi, pozostanie  ona również w świadomości potencjalnych klientów, a po zakończeniu kryzysu, Twoja firma, będzie pierwszą, do której się zwrócą 

Jeszcze jedną ważną rzeczą, która będzie miała istotne znaczenie w powrocie Twojej firmy do normalności to wspomniana wcześniej digitalizacja usług i możliwie jak największa automatyzacja procesów. W przypadku, gdy nie masz wystarczających rąk do pracy, warto pewne działania zaangażować tzw. Chatboty lub inne narzędzia Sztucznej Inteligencji, które mogą okazać się pomocne np. przy obsłudze klienta 

 

 

W dobie kryzysu, prowadzenie działalności jest trudne, ale wykonalne, pod warunkiem, że nie zrezygnujesz z marketingu. Z naszego wieloletniego doświadczenia wiemy, że Social Media to obszar, o który po prostu trzeba dbać, by być obecnym na rynku. Jeśli chcesz utrzymać mocną pozycję w mediach społecznościowych, warto by tą kwestią zajęli się specjaliści. Nasza agencja z pewnością pomoże Ci w tym ciężkim dla Twojej firmy okresie. Skontaktuj się z nami, by poznać szczegóły.  

Szukasz podobnych działań dla swojej firmy?