Terminu Metaverse po raz pierwszy użył w swojej powieści science fiction pt. “Śnieżyca” Neal Stephenson. Przedstawiony w książce świat trójwymiarowej (3D) wirtualnej rzeczywistości jako naszej codzienności był do tej pory jedynie fikcją literacką. Założenia metaversum mają jednak zmienić to nieodwracalnie.
O co tu chodzi?
Metaversum określa się jako hipotetyczny, pojedynczy, uniwersalny i wciągający świat wirtualny, który skupia się na połączeniu społecznym i istnieje równolegle lub zastępuje świat fizyczny. Uwaga mediów społecznościowych skierowała się ku temu tematowi, gdy Mark Zuckenberg – właściciel takich social mediów jak: Facebook, Instagram i WhatsApp – zaangażował się w rozwój tej koncepcji i zmienił nazwę Facebooka na “Meta Platforms”.

Technologia – czyli jak to jest możliwe?
Zrozumienie, czym jest i jak funkcjonuje Metaversum jest nieco trudniejsze od zrozumienia obsługi Instagrama, Facebooka czy prowadzenia fanpage’a. Najprościej mówiąc – to nowa wersja Internetu. Do obsługi jednak nie wystarczy tylko smartfon czy komputer. Potrzebne są takie sprzęty jak: GoogleVR, okulary AR oraz rękawice heptyczne. Trójwymiarowe przestrzenie wirtualne stale połączone ze sobą, likwidują niemal wszystkie bariery. Umożliwiają między innymi spotykanie się z ludźmi, czy to w kontekście towarzyskim, czy biznesowym oraz podróżowanie z miejsca do miejsca z prędkością, na jaką nie pozwalają ludzkie ograniczenia. Według definicji Philipa Rosedale’a, Metaversum to Internet trójwymiarowy wypełniony żywymi ludźmi.
VR, AR – wyjaśniamy skróty
VR, czyli wirtualna rzeczywistość, z ang. virtual reailty. To doświadczenie symulujące fizyczną obecność w danej rzeczywistości, która może wyglądać jak realny świat lub całkowicie być od niego różna. Daje możliwość tak zwanego “zanurzenia się” i osiągnięcia doznań, jakoby osoba doświadczająca znajdowała się w prawdziwym świecie.
AR, to z kolei rozszerzona rzeczywistość, z ang. Augmented reality. To również interaktywne doświadczenie, jednak w tym wypadku obiekty w rzeczywistym świecie są wzmacniane przez informacje percepcyjne generowane komputerowo. Zazwyczaj na obraz z kamery nałożona jest w czasie rzeczywistym, grafika 3D.

Użytkownicy – awatary
W Metaversum korzysta się z awatarów, czyli tworzonych wizualnych tożsamości internetowych, opartych na wyglądzie prawdziwego człowieka. Mówiąc najogólniej – to animowana lub statyczna mini wersja użytkownika, która oczywiście jest w formacie 3D. Jednak w przeciwieństwie do rzeczywistości – nie mają one ograniczeń. Przy tworzeniu awatara dodanie mu skrzydeł, rogów, czy innych niewystępujących w naturze elementów nie stanowi najmniejszego problemu.

Przeciwnicy Metaversum
Jak każda innowacja, Metaversum posiada zarówno wielu zwolenników jak i przeciwników. Internet nie jest miejscem wolnym od hejtu i innych negatywnych zjawisk. W jednej z pierwszych takich wirtualnych rzeczywistości, jaką jest Horizon Worlds (wcześniej Facebook Horizon), doszło do grupowego molestowania seksualnego użytkowniczki. Mimo szybkiej reakcji właścicieli Mety i wprowadzenia funkcji Personal Boundry – osobistej, nieprzekraczalnej przez innych użytkowników granicy – wielu nadal jest negatywnie nastawionych do koncepcji cyfrowej rzeczywistości. Pomimo zdarzeń tego typu, takie technologie są stosowane aktualnie przez graczy, ale także różne firmy korzystają z nich na przykład w celach szkoleniowych.