TikTok to platforma, która jest na ustach wielu marek i marketerów od 2020 roku między innymi dzięki błyskawicznie rosnącej liczbie użytkowników oraz rozszerzaniu opcji reklamowych. Mimo popularności nadal liczne marki nie są na niej obecne, dając tym samym pozostałym duży potencjał do zaistnienia czy zakupu np. zasięgu w bardziej przystępnej cenie (w porównaniu do innych social mediów).
TikTok marketing polega na tworzeniu contentu video promującego markę na tej platformie społecznościowej. Szeroki przekrój użytkowników, zarówno pod kątem wieku (początkowo były to tylko nastolatki, w tej chwili na TikToku jest coraz więcej dorosłych, osób w średnim wieku oraz seniorów), zainteresowań czy potrzeb oraz różnorodne narzędzia i formaty marketingowe sprawiają, że na TikToku swoją grupę docelową może znaleźć w zasadzie każda branża.
TikTok oferuje markom wiele narzędzi, dzięki którym mogą tworzyć angażujące odbiorców materiały video (organiczne oraz płatne):
– TikTok Live (transmisje na żywo);
– In Feed Videos (filmiki z dźwiękiem o długości do 60 sekund);
– TopView (reklamy, które wyświetlają się użytkownikowi od razu po uruchomieniu aplikacji);
– Brand Takeovers (krótkie reklamy video lub graficzne o długości 3-5 sekund);
– Branded Effects (interaktywny format reklamowy, który zawiera produkt lub wizerunek marki);
– Hashtag Challenge (format reklamowy zapraszający użytkowników do udziału w wyzwaniu marki);
– One Day Max (reklama wyświetlająca się przez 24 godziny w 100-procentowej widoczności);
– Brand Premium (reklama z przyciskiem CTA, tj. wezwania do akcji);
– Duety (możliwość tworzenia z innymi markami lub influencerami filmu składającego się z 2 video umieszczonych obok siebie);
– Stitch (możliwość wycięcia fragmentu wybranego przez siebie video i wstawienia go do własnego);
– TikTok Analytics (panel ze statystykami i analizami, dostępny w wersji Pro).
Jak prowadzić skuteczne działania marketingowe na TikToku?
1. Określ swoją grupę docelową
TikTok nie różni się w tym obszarze od innych narzędzi marketingowych. Podstawą skutecznej komunikacji jest tu określenie do kogo i po co kierujesz swój komunikat. Możesz wykorzystać do tego narzędzie, jakim jest Persona. Wyobraź sobie idealnego odbiorcę swoich treści na. Kim jest? Jakie ma zainteresowania, potrzeby i problemy? Czego może szukać dla siebie na TikToku? Jaki sposób komunikacji najszybciej pomoże Ci zjednać go sobie?
2. Twórz jakościowe treści
Staraj się tworzyć treści, które będą niosły wartość dla odbiorcy: rozrywkę, dobrą zabawę, edukację, inspirację czy motywację do zmiany. Dynamicznie i z poczuciem humoru możesz pokazać tu też swoją markę od kuchni, ludzi, którzy ją tworzą, proces powstawania produktów, ofertę, promocje itp. I choć na TikToku liczy się autentyczność, a aplikacja nie jest sfokusowana na wrażeniach wizualnych w takim stopniu jak np. Instagram, to dbaj także o to, by tworzone przez Ciebie materiały były estetyczne i zrealizowane w dobrej rozdzielczości.
3. Postaw na TikTok Influencer Marketing
Współpraca z dobrze dobranym do marki influencerem niesie same korzyści: pozwala wykorzystać potencjał społecznego dowodu słuszności, zwiększyć świadomość marki, wzmocnić jej wizerunek i zaistnieć w nowych grupach docelowych. Śmiało korzystaj z tej szansy także na TikToku, zapraszając do współpracy influencerów, których osobowość i grupa docelowa są zgodne z Twoją marką oraz których content spotyka się z zaangażowaniem ze strony użytkowników.
4. Zadbaj o odpowiednie hashtagi
Swoje materiały opisuj hashtagami, które pomogą budować Ci zasięg kanału. Jak je dobrać? Sprawdź, jakich hashtagów używa konkurencja oraz jakie są obecnie popularne i mają potencjał w Twojej grupie docelowej. Dodatkowo możesz też stworzyć własny firmowy hashtag, po którym użytkownicy będą mogli łatwo wyszukać Twoje unikalne treści.
5. Regularnie publikuj TikToki
Systematyczność to jeden z czynników, jaki premiują algorytmy aplikacji. Konsekwentne i regularne publikowanie w dłuższej perspektywie przełoży się na rosnące zasięgi konta i większe zaangażowanie użytkowników. Publikowanie incydentalne, “od święta” nie przyniesie wymiernych marketingowo efektów.
Wypróbuj TikTok dla swojej branży!
Wiesz już, że TikTok marketing to narzędzie, którego zdecydowanie nie powinieneś ignorować. Jeśli widzisz w nim szanse dla rozwoju własnego biznesu, nie zwlekaj — zacznij działać!