emocji

Emoji, czy to powrót pisma obrazkowego?

Czym emoji? Jakie mają znaczenie w obecnych czasach oraz dlaczego warto ich używać w marketingu?  
 
Trudno sobie wyobrazić komunikację w Internecie bez wyrażania radości, smutku czy zdziwienia. W tym celu powszechnie stosujemy emoji, które zyskują miano języka XXI wieku. Choć używany ich codzienniemediach społecznościowych, to niewiele osób zdaje sobie sprawę z ich różnic, pochodzenia czy znaczenia.  

kiss emocji, ring

Emotikony a emoji – czym się różnią?
 

Aby właściwe prowadzić profil na Instagramie, bądź Facebooku to należy znać różnice pomiędzy emotikonami, a emoji. Trzeba zwrócić uwagę, że mimo nazwy brzmią podobnie, to jednak oba zestawy znaków są znacznie czymś innym.

Emotikony to zestaw znaków dostępnych na klawiaturze komputera lub innego urządzenia. W języku angielskim słowo emoticon to połączenie ówemotion” – “emocja” oraz “icon”- “obrazek”. Można powiedzieć, że ich dosłowne znaczenie jest dokładnym celem stosowania emotikon, bo to właśnie dzięki nim możemy lepiej wyrazić uczucia w piśmie.

Słowo emoji wywodzi się z języka japońskiego. To połączenie dwóch słów “e” – “obrazek” oraz “moji” – “charakter”. Znaki te, to gotowe grafiki, które służą do wyrażania emocji, poprzez wizerunki twarzy oraz miniaturki miejsc, stanów pogody, roślin, zwierząt, symboli oraz innych przedmiotów.

 

telefon, heart emoji, kiss emocji

Historia

Kto z Was wie, że pierwsze znaki powstały już w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku? Ojcem emotikonów nazywany jest Scott Fahlaman – amerykański informatyk oraz wykładowca akademicki.
Mężczyzna w 1982 roku po raz pierwszy użył zapisu “😊” w celu wyrażenia uśmiechu. Te proste kombinacje w ekspresowym tempie przyjęły się do użytku codziennego, dzięki czemu i prosty i szybki sposób poprawiły komunikację.  

A jak powstały emoji? Wszystko zaczęło się dopiero dziesięć lat po powstaniu emotikon, dzięki pierwszej próbie wprowadzenia symbolu serca, które zaproponował japoński projektant Shigetaki Kurita. Mężczyzna opracował piktogramy, jakie inspirowane były intuicyjnymi i domyślnymi obrazami na prognozie pogody oraz znakach drogowych. Następnie wprowadził pierwsze 176 emoji, które wzbudziły wielkie zainteresowanie, co umożliwiło rozwinięcie grafiki oraz wprowadzenie ich do użytku dziennego.

W Polsce emotikony zaczęły rozwijać się nico później, wraz z początkiem powstania komunikatora Gadu-Gadu. Aplikacja ta w pierwszych latach XIX wieku i od razu podbiła serca setek internautów, dzięki czemu to właśnie tam został zapoczątkowany nawyk stosowania uśmiechniętych lub złych buziek, które obecnie są podstawą przekazywania informacji poprzez smsy czy media społecznościowe.

Jak używać emoji? 
 
Emoji muszą być dopasowane do treści, niezależnie czy to post na Facebooku, czy stories na Instagramie. Używane we właściwym kontekście przykuwają uwagę i wzmacniają komunikat, jednak niepoprawnie użyte mogą mieć przeciwny skutek. Znalezienie odpowiedniego znaku, nie powinno stanowić problemu, ponieważ obecnie istnieje kilka tysięcy znaków, które bez problemu można wyszukać, dzięki wirtualnym tablicom emoji np. Facebook Symbols  
 
Powiedzenie mniej znaczy więcej, jest wciąż często aktualne. Właśnie dlatego, koniecznie pamiętaj, aby nie nadużywać emoji, ponieważ mogą odwrócić uwagę od właściwego przekazu. Dodatkowo, staraj się ich używać na końcu zdania po kropce, dzięki temu tekst będzie lepiej czytelny. Dobrym pomysłem, jest również używanie emoji jako punktorów. 
 
Jeżeli prowadzisz firmy profil na Facebooku, to zwróć uwagę do jakiej grupy docelowej zamierzasz się kierować. Osoby starsze mogą mieć problem z odczytywaniem niekonwencjonalnych znaków, których znacznie nie jest oczywiste, dlatego postaraj się używać tylko klasycznych obrazków. 


Na koniec koniecznie sprawdź, czy emoji, których użyłeś są wyświetlane we wszystkich przeglądarkach, znanych oprogramowanych telefonów oraz programach pocztowych. Zdarza się, że mniej popularne piktogramy mogą nie być rozpoznawalne przez wszystkie platformy.

 

emoji, lol

Emoji w marketingu internetowym

Marketing można zdefiniować jako sztukę komunikacji. Właściwe przekazywanie informacji jest kluczem do sukcesu i umożliwia osiąganie odpowiednich celów biznesowych. Zatem, jakie znacznie mają emotikony i emoji? Gdzie ich używać?

Należy zwrócić uwagę na fakt, że to właśnie media społecznościowe są królestwem emoji. Niezależnie czy prowadzisz fanpage, tworzysz reklamy na Facebooku lub obsługujesz firmowego Instagrama, to koniecznie musisz znać zalety używania piktogramów w tekście.
 

  • Przyciągają wzrok
    Jeżeli obsługujesz Facebooka bądź Instagrama, to z pewnością zauważyłeś, że większą uwagę czytelnika zwracają obrazki, niż treści. Dlatego, jeśli chcesz zwiększyć widoczność tekstu, to koniecznie oddaj tam kolorowe emoji  
  • Zwiększają zaangażowania
    Większość statystyk podaje, że to właśnie emoji sprawiają, że czytelnicy chętniej angażują się w aktywny udział w mediach społecznościowych. Zwróć uwagę, jak wiele osób używa samego obrazka w celu wyrażenia swojej opinii na temat zdjęcia lub skomentowania postu.  
  • Ułatwią przekaz informacji
    Z pewnością każdy, kto regularnie korzysta z mediów społecznościowych, jest w stanie stwierdzić, że niektóre emoji wyrażają więcej niż tysiąc słów. Ze względu na swoją uniwersalność są w taki sam sposób rozumiane na całym świecie, dlatego mimo różnic językowych i kulturowych, to właśnie te kolorowe buźki mogą ułatwić komunikacje.  

Pamiętaj, że rozsądzane stosowanie emojimediach społecznościowych, może usprawnić Twój marketing, dzięki czemu zwiększy się efektywność komunikacji i wzrośnie skuteczność reklamy. Dlatego, dobrze zapoznaj się ze wszystkimi wskazówkami w artykule oraz na naszym blogu i już dziś zacznij lśnić w Internecie.  

Szukasz podobnych działań dla swojej firmy?