facebook, smartfon

Jak pozyskać więcej klientów, dzięki grupie na Facebook’u?

Prowadzenie Facebooka to obecnie konieczność dla każdej firmy, która chce się rozwijać. Serwis ten prężnie poszerza swoje możliwości marketingowe. W ostatnim czasie dosyć głośno zrobiło się na temat grup na Facebooku, już teraz mówi się, że są one przyszłością tej witryny.  

 

osoba używająca laptopa

 

 

Głównym powodem, dla którego powstały grupy jest umożliwienie użytkownikom swobodnego komunikowania się i rozwijania swoich zainteresowań.  Jednak w przeciągu lat możliwości jakie dają nam grupy znacznie się rozwinęły, m. in. stały się nową formą reklamy na Facebooku.  

 

laptop

 

Jak założyć grupę na Facebooku? 

Grupę na Facebooku możemy założyć z profilu prywatnego, a także powiązać ją z prowadzonym fanpagem.  

Na początku administrator wybiera jedną z kategorii grupy: ogólna, kupno i sprzedaż, edukacja społecznościowa, gry lub oferty pracy.  

Dalej określamy ustawienia prywatności: 

  • Grupa otwarta – każdy może ją znaleźć, zobaczyć posty i listę członków 
  • Grupa prywatna – tylko aktualni członkowie grupy widzą jakie treści są publikowane 

Grupy prywatne na pierwszy rzut oka mogą wydawać się mniej atrakcyjne dla marki, która chce wynieść określone korzyści z prowadzenia takiej społeczności. Jednak zazwyczaj osoby należące do grup prywatnych są bardziej w nich aktywne, może to wynikać ze świadomości, że nie każdy widzi ich  posty tam publikowane. Użytkownicy mogą też chętniej zapisywać się do takich grup, chociażby z czystej ciekawości. Ważna w takim przypadku jest oprawa graficzna i zachęcający opis grupy.  

Ważnym etapem dla osób prowadzących swój biznes jest połączenie grupy z firmowym stroną na Facebooku. Dzięki temu członkowie społeczności mogą szybko przenieść się na stronę marki.  

Do pobudzenia większego zaangażowania na grupie warto włączyć funkcje odznak. Przyznawane są one automatycznie na podstawie aktywności użytkownika, np. administrator, czyli osoba zarządzająca grupą; nowy członek; inicjator konwersacji dla użytkowników, którzy utworzyli najciekawsze posty i komentarze.  

Dla sprawnej komunikacji na grupie warto określić reguły obowiązujące na niej. Od strony zarządzania bardzo ważny jest wybór w jaki sposób będzie potwierdzane członkostwo. Powinno się dbać o to, aby do grupy należały osoby zainteresowane określonym tematem. W celu uniknięcia pojawienia się w naszej społeczności kont spamowych można ustawić formularz kilku krótkich pytań dla osób chcących dołączyć do grupy. Należy jednak pamiętać, aby pytania te były zwięzłe, nie za trudne, mogą być w formie wielokrotnego wyboru.  

Facebook proponuje także ustawić reguły panujące w grupie, odnoszące się do tego jakiego typu posty można publikować, dbające o prywatność użytkowników i miłą atmosferę.  

laptop, wykres

Dlaczego warto założyć grupę na Facebooku? 

Prowadzenie grupy i aktywne jej rozwijanie to kolejny obowiązek, który dla wielu może wydawać się zbędny. Jednak dzięki umiejętnemu moderowaniu społeczności, można wynieść z niej wiele korzyści: 

  • Ułatwia przekierowanie użytkowników na stronę internetową 
  • Jest źródłem potrzeb konsumenckich 
  • Daje pole do wymiany opinii na temat produktu/usługi 
  • Skupia osoby o konkretnym zainteresowaniu/problemie, które często są grupą docelową marki 

Jak członków grupy przekształcić w klientów? 

  1. Budowanie opinii eksperta 

Zamieszczanie porad, praktycznych tricków związanych z Twoją branżą pozwoli na zbudowanie wizerunku eksperta. Warto dodać w takim poście bezpośredni link do strony internetowej, gdzie użytkownik może zakupić dany produkt / umówić się na wizytę. Nie należy jednak nadużywać takiej formy autopromocji.  

  1. Zamknięte konkursy/promocje 

Zachęcać do większej aktywności na grupie można poprzez dedykowane konkursy, czy akcje promocyjne. W przypadku mniejszych grup użytkownicy sami mogą decydować o zwycięstwie, czy nagrodzie. Takie zabiegi pobudzą zaangażowanie osób, a także zachęcą innych do dołączenia do grupy.  

  1. Tworzenie wydarzeń dla społeczności 

Sposobem na integracje użytkowników i promowanie własnej marki jest tworzenie wydarzeń – w tym przypadku dla społeczności Twojej grupy. Mogą to być szkolenia, kursy, czy wspólne wyjazdy. 

  1. Badanie rynku  

Grupy, tak samo jak inne media społecznościowe sprawdzają się idealnie do zbierania opinii na temat produktu. Przed jego wprowadzeniem warto zebrać komentarze od użytkowników, co warto zmienić, czy są zainteresowani taką usługą/produktem. W ten sposób mamy większą pewność, że nowość szybko znajdzie rynek zbytu. 

 

Nie musisz tworzyć własnej grupy, aby skutecznie z nich korzystać. Dobrym pomysłem jest wyszukanie lokalnych  lub tematycznych grup i udzielanie się tam jako specjalista w swojej branży. Takie systematyczne działania także przyciągną nowych klientów na Twoją stronę. 

Znaczenie grup na Facebooku bardzo mocno rośnie. Dlatego warto przyjrzeć się im z marketingowego  punktu widzenia i wykorzystać w własnych działaniach promocyjnych.  

Szukasz podobnych działań dla swojej firmy?