26
Marzec2019

Jak przechytrzyć algorytm Facebooka, czyli cała prawda o EdgeRank

Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego niektóre z Twoich postów są chętniej komentowane i lajkowane od innych? Wszystko wskazuje na to, iż uzyskały one lepszy zasięg czyli wpasowały się w facebookowy algorytm....
Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego niektóre z Twoich postów są chętniej komentowane i lajkowane od innych? Wszystko wskazuje na to, iż uzyskały one lepszy zasięg czyli wpasowały się w facebookowy algorytm. Chwytliwe, clickbaitowe tematy już nie są gwarancją wysokiego zaangażowania odbiorców. Na co zatem należy zwracać uwagę podczas publikowania treści?

EdgeRank to algorytm, który ma decydujący wpływ na to, które treści będą pojawiać się odbiorcom na ich tablicy aktywności. W praktyce oznacza to, iż nawet jeśli mamy zaobserwowane konkretne marki to posty udostępniane przez ich administratorów mogą się nam nie pokazywać. Dlaczego? Prawdopodobnie EdgeRank określił daną treść jako niewartościową, nieangażującą oraz niewartą rozpowszechnienia większemu gronowi.

Na czym polega EdgeRank?

🔷 Aktualność wpisu
Algorytm Facebooka zwraca szczególną uwagę na najświeższe posty i to właśnie one są uważane za najatrakcyjniejsze. Za sprawą tego, posty opublikowane we wcześniejszym czasie tracą zasięg i są mniej popularne. Co więcej, jeśli na danym profilu regularnie pojawiają się wpisy i cieszą się one dużym zainteresowaniem to również działa to na korzyść marki. Warto również zwrócić uwagę na to w jakich godzinach odbiorcy są najbardziej aktywni i starać się publikować treści w tych porach.

🔷 Poziom reakcji
Wpisy, które są chętnie komentowane i mają wysoki wskaźnik aktywności są uważane za najbardziej atrakcyjne przez algorytm Facebooka. W praktyce oznacza to, iż należy wpływać na obserwatorów tak, aby angażowali się w “życie” fanpage. EdgeRank ocenia, które cykle wpisów są najchętniej komentowane, udostępniane i lajkowane przez odbiorców, dzięki czemu to właśnie one są najmocniej promowane przez algorytm. W tym przypadku najistotniejszą sprawą jest obustronna interakcja. Komentarze do recenzji, odpowiedzi na wiadomości, zadawanie pytań, zachęcanie do dyskusji to działania, które najlepiej wpływają na wysokie zaangażowanie odbiorców.

🔷 Jakość aktywności
Odbiorcy w różny sposób mogą wpływać na aktywność danego posta. Najcenniejsze według EdgeRank są udostępnienia, gdyż to one wymagają największego wysiłku ze strony obserwujących. Algorytm zwraca również uwagę na jakość komentarzy. Jeśli dany post uzyska sporą liczbę komentarzy, jednak będą to pojedyncze słowa to będzie miał on słabszy wynik aniżeli post z paroma, lecz treściwymi wypowiedziami. Warto pamiętać, iż jeśli post uzyska pozytywny odbiór wśród pewnego grona odbiorców, to będzie on promowany przez algorytm tak, aby dotarł do innych osób.


Jakie posty są najczęściej odrzucane przez EdgeRank?

Algorytm Facebooka przeszedł na przestrzeni ostatnich lat sporo zmian. Niegdyś podbijał posty, które uzyskiwały sporą aktywność, natomiast obecnie - każde komentarze, udostępnienia i like są mocno filtrowane.

➡ Piętrowanie komentarzy, sztuczne tworzenie “tłumu” oraz tworzenie postów wymuszających reakcję czyli tak zwane “engagement bait”, nie są już promowane, czyli osiągają bardzo niskie zasięgi. Facebook wcześniej podbijał takie posty, gdyż cieszą się one zwykle sporą popularnością, natomiast obecnie określane są jako nieinteresujące.

➡ Warto również zwrócić uwagę na częstotliwość dodawania postów oraz udostępnianą treść. Najlepiej unikać czysto sprzedażowych treści, gdyż nie osiągają one najlepszych wyników. W zamian tego dobrze jest mieszać rozmaite cykle, które odnoszą się do tematyki fanpage, jednak poruszają różne kwestie. Co więcej, nie warto udostępniać postów każdego dnia. Przyjęło się, iż cztery wpisy tygodniowo to optymalna liczba.

➡ Należy również pamiętać, że w razie popełnienia błędu w poście, lepiej jest go edytować, aniżeli usuwać i dodać ponownie. W takim przypadku nie uzyskamy podobnie wysokiego zasięgu, jaki wypracował pierwotny wpis, a dodatkowo EdgeRank rozpozna treść i sam zmniejszy promowanie posta.

Reasumując, wszystkie powyższe przesłanki dowodzą, iż wszelkie “chwyty”, który pomagały budować zasięgi, obecnie nie mają takiego samego zastosowania, a jedynie mogą zaszkodzić.



Co zatem robić, aby uzyskiwać wysoki poziom aktywności ze strony odbiorców?

✅ Wyświetlaj najpierw
Jest to dodatkowa funkcja w opcjach każdego fanpage z poziomu obserwatora. Sam Facebook radzi, aby zachęcać użytkowników do zaznaczenia tego wariantu, gdyż powiadomienia odnośnie udostępnianych przez nas treści będą wyświetlały im się na początku.

✅ Utworzenie grupy
Coraz popularniejsze na Facebooku stają się tematyczne grupy. Niektóre z nich skupiają setki tysięcy aktywnych użytkowników, których stale przybywa. Algorytm Facebooka bardzo mocno promuje te treści, dlatego na naszych tablicach będzie pojawiać się ich coraz więcej. Z tego powodu dobrą praktyką jest utworzenie tematycznej grupy, która będzie skupiać wszystkich obserwatorów. Takie działanie pomoże budować zaangażowanie odbiorców względem marki oraz zwiększy zasięg fanpage oraz postów.

✅ Wypracowanie stylu
Najlepszą praktyką w budowaniu zasięgów jest tak naprawdę testowanie przeróżnych konfiguracji i rozwiązań odnośnie jego prowadzenia. Najważniejsze jest, aby zachować ogólnie przyjęte zasady funkcjonowania Facebooka, a poza tym dozwolona jest pełna dowolność. Należy obserwować reakcje fanów oraz statystyki i według nich decydować się na kolejne ruchy.



EdgeRank to narzędzie, którego działanie jest bardzo trudne do rozszyfrowania, więc nawet jeśli wykonuje się wszystkie punkty, które w teorii pomagają wbić się w facebookowy algorytm, to i tak nie ma gwarancji, iż post osiągnie wymarzone zasięgi. Co więcej, EdgeRank przechodzi bardzo częste zmiany, zatem ciężko przewidzieć sposób jego działania długookresowo. Najważniejsze jest, aby udostępniać interesującą treść oraz w przemyślany sposób angażować odbiorców.