Publikując posty, zdjęcia, filmy czy linkując materiały w social mediach, my – jako udostępniający, chcemy trafić do jak największego grona odbiorców. Kiedy jednak należy wybrać odpowiedni moment, aby zdobyć jak największy zasięg oraz wejść w interakcję z innymi użytkownikami?

Na podstawie przeprowadzonych badań z początku 2019 roku, przeanalizujemy i omówimy wyniki, które pokazują przedział czasowy największego ruchu w najliczniejszych Social Media.
Największy portal społecznościowy odwiedza dziennie 1,52 miliarda użytkowników, według badań pod koniec IV kwartału 2018 roku. Najwyższą średnią aktywność wśród prywatnych kont, jak i fanpage’ów różnych marek, odnotowano we wszystkie piątki. Na drugim miejscu plasują się czwartki, a następnie środa. Co ciekawe, największą interakcję pod postami znanych marek odnotowano właśnie w środy, mimo dopiero trzeciej pozycji na tej liście. Jeśli prowadzisz swój biznes i posiadasz fanpage na Facebooku, dobrym pomysłem będzie publikowanie postów właśnie w ten dzień.
Jeśli chodzi o godziny, największe zainteresowanie przypada na godzinę 9:00, okres od 12:00 do 16:00 oraz wczesny wieczór (19:00-20:00). Warto tutaj również wziąć pod uwagę format treści publikowanych postów. W porannych godzinach lepiej przyjmą się audiowizualne treści od długich artykułów. Jeśli planujesz natomiast zamieszczenie tekstu w swoim poście, lepszym pomysłem będzie zamieścić go w godzinach popołudniowych lub wieczornych – zostaną o wiele chętniej przyjęte i odebrane przez użytkowników wracających z pracy bądź odpoczywających w domu.
Cieszący się stale rosnącym zainteresowaniem Instagram, ma wiele wspólnego z Facebookiem i nie mamy tu na myśli tylko jednego właściciela. Badania dotyczące publikacji postów, pokazują bardzo zbliżone dane do tych “fejsbukowych”. A jak jest w praktyce? Środa ponownie zajmuje pierwsze miejsce w rankingu dni, kiedy to najlepiej zamieszczać zdjęcia czy filmy. W połowie tygodnia wszyscy szukają wspaniałych zdjęć, które pozwolą im przetrwać do weekendu. Wszystkie pozostałe dni tygodnia, z wyjątkiem wtorku, mają stałe i bardzo zbliżone wskaźniki zaangażowania.
Pora obiadowa to szczyt dnia dla korzystających z Instagrama. Relacje ze stołów, możemy znaleźć codziennie na największych, obserwowanych profilach w serwisie. Sami, też bardzo chętnie dzielimy się zdjęciami jedzenia, czy to ręcznie przygotowanego przez nas, czy zamówionego w restauracjach, co pokazują wyniki ilości użytych hashtagów. Posty na Instagramie opublikowane zaraz po godzinach pracy (16-18), również cieszą się zainteresowaniem wśród odbiorców, co pokazuje ich aktywność. Wielu użytkowników sprawdza swoje kanały w drodze z pracy czy domowym zaciszu. Warto o tym pamiętać, kiedy staramy się zwrócić uwagę użytkowników na nasze posty.
Ze względu na formę treści publikowanej w postaci mikroblogów na Twitterze, umieszczenie posta oraz jego dalszy los, jest bardzo zależny od daty jego publikacji. Statystycznie, najlepszymi dniami na “tweetowanie” są środy oraz czwartki i to one przynoszą największą klikalność oraz “retweety”. Mając to na uwadze, sensowne jest, aby nasze zaangażowanie w posty na Twitterze było wzmożone w południe, w porze lunchu jak i od 17:00 do 18:00, zaraz po wyjściu z pracy.
Jednakże ważny jest tu również czas reakcji. Najpopularniejsze “tweety” to takie, mające odzwierciedlenie w czasie rzeczywistym. Można je również nazwać swoistym real time marketingiem.
Na koniec pod lupę bierzemy LinkedIn – portal społecznościowy, który wykorzystuje się tylko w celach zawodowych, łączący użytkowników z potencjalnymi pracodawcami. Na tej wyjątkowo biznesowej platformie, użytkownicy średnio przebywają częściej w ciągu tygodnia niż w weekend. Każdy chce przecież odpocząć od codziennych spraw zawodowych. Pod względem liczby udostępnień i “kliknięć” wtorek jest najczęściej odwiedzanym dniem. Podobnie jak w przypadku Facebooka, najlepsze godziny do publikacji, to te bezpośrednio przed pracą, po niej i podczas przerwy na lunch.
Podsumowując, najczęściej wybieranym i odnotowanym okresem na spędzanie czasu w social mediach, są dni tygodnia roboczego, zwłaszcza środa i czwartek, w godzinach obiadowych oraz wczesno-wieczornych. Jednak nie należy w ciemno publikować swoich postów. Badania zostały przeprowadzone wśród społeczności o przeróżnych zainteresowaniach. Wyniki mogą się więc różnić, w zależności od branży w jakiej się obracamy, dlatego warto obserwować ruch na swoich stronach i dopasowywać go do swoich odbiorców.