09
Styczeń2020

KPI, czyli klucz do kontroli w Social Mediach 

Wskaźnik, jako szeroko pojęte hasło analityczne, to miernik, przedstawienie rozpatrywanej wielkości. W e-marketingu do mierzenia założonych celów i skuteczności prowadzenia strategii marketingowej wykorzystuje się powszechnie KPI (Key Permormance Indicator), czyli Kluczowe Wskaźniki Efektywności....
Wskaźnik, jako szeroko pojęte hasło analityczne, to miernik, przedstawienie rozpatrywanej wielkości. W e-marketingu do mierzenia założonych celów i skuteczności prowadzenia strategii marketingowej wykorzystuje się powszechnie KPI (Key Permormance Indicator), czyli Kluczowe Wskaźniki Efektywności. Poniżej przedstawiamy, naszym zdaniem, główne wskaźniki, którymi szczególnie powinniśmy się kierować podczas internetowej działalności. 

 

Zasięg  

        Jeżeli za jeden z głównych celów obierasz budowanie świadomości marki, ten punkt jest dla Ciebie! Zasięgi mówią nam o tym do ilu i jakich odbiorców udaje Ci się dotrzeć z treścią Twoich postów. Rodzajów zasięgów jest kilka:  
  • organiczny (wyświetlana treść, bez działań promocyjnych), 
  • płatny (liczba wyświetlonej treści przy pomocy płatnych reklam), 
  • wirusowy (liczba wyświetleń strony oraz postów, będącymi wynikiem aktywności społeczności jak polubienia, komentarze czy udostępnienia). 
Dla wielu nieświadomych osób liczba fanów jest często równoznaczna z zasięgiem, jaki mają publikowane treści. Niestety, obecnie w związku z ciągłymi zmianami algorytmu Facebooka, publikowane treści nigdy nie wyświetlają się wszystkim fanom strony, a jedynie ich części i warto o tym pamiętać. 

 

Zaangażowanie 

     Wskaźnik oddający to jak potencjalni klienci i fani strony odbierają treść danego posta. Są to wszelkiego rodzaju interakcje jak: komentarze, udostępnienia, “lajki”, czy inne tego typu reakcje. Pokazuje on, jaki kontent postów jest najlepiej odbierany przez Twoich fanów. Wskaźnik ten jest wyjątkowo pomocny, zwłaszcza przy ocenie i tworzeniu strategii marketingowe, jak również budowaniu lepszego zasięgu wirusowego... ale to już przecież wiesz. :) 

 

Kliknięcia 

      Wartość pokazująca czy Twoje działania spowodowały zainteresowanie oraz zachęciły do oczekiwanej aktywności jaką może być np. kliknięcie w link przekierowujący do witryny lub wiadomości. Dodatkowym mierzalnym wskaźnikiem, który jest tu wykorzystywany jest CTR (click through rate), oznaczający stosunek między liczbą kliknięć, a wyświetleniami, który mierzy się w procentach. 

 

Obserwatorzy 

    Przyciąganie oraz zachęcenie ludzi do obserwowania Twoich działań w social mediach pomaga nie tylko zwiększyć zasięg oraz popularność Twojej marki, ale również budować bazę potencjalnych klientów. Stagnacja oraz brak wzrostu nowych obserwujących może źle wpłynąć także na obecnych konsumentów, dając im do zrozumienia, że Twoja działalność nie prosperuje dalekosiężnie. 

 

Leady sprzedażowe 

      Prowadząc i rozbudowując stale swoją stronę czy fanpage monitorujemy wzrost liczby polubień fanpage’a, a co za tym idzie wzrost generowania zainteresowania lub zapytań o oferty produktów lub usług. Właściwe badanie leadów sprzedażowych pod kątem ich zainteresowań, zachowań na stronie internetowej, gotowości zakupowej itp., jest niezbędne w etapie dopasowania i skierowania odpowiedniej oferty do ściśle sprecyzowanych grup odbiorców, prowadząc ich skutecznie do dokonania zakupu.  Podsumowując, żadne działanie w Social Mediach nie zostaje pominięte czy zapomniane. Każda aktywność na Twoich profilach społecznościowych jest zapisywana w statystykach, do których masz swobodny dostęp. Monitorowanie KPI pomoże Ci zatem sprawdzić i ocenić obecną strategię marketingową oraz jej efekty, jak również podjąć działanie w celu doboru tej najwłaściwszej dla  Ciebie.