Podcast jako forma promocji marki  

Branża marketingowa wykorzystuje coraz ciekawsze formy, aby trafić do większego grona odbiorców. Jedną z nich są popularne ostatnio podcasty, których tworzenie okazuje się przynosić całkiem miarodajne efekty, również materialne.

Branża marketingowa wykorzystuje coraz ciekawsze formy, aby trafić do większego grona odbiorców. Jedną z nich są popularne ostatnio podcasty, których tworzenie okazuje się przynosić całkiem miarodajne efekty, również materialne. 

Podcasty to publikowane w internecie nagrania formie audio lub wideo. Ich nazwa wywodzi się od angielskich słów iPod i broadcast (transmisja). Jednak inne źródła podają, że genezy tego słowa należy szukać od pierwszych liter zwrotu Personal ODemand, co w tłumaczeniu oznacza transmisję na życzenie. 

Publikacje można udostępniać za pośrednictwem serwisów streamingowych takich jak: Spotify, Apple Podcasts, czy Google Podcasts. Idealnym miejscem na tego typu formę jest również YouTube, który umożliwia udostępnianie nagrań w formie wideo. 

Jak widać, podcasty mają olbrzymi potencjał w rozwijaniu własnych zainteresowań. Także tych marketingowych i reklamowych. Firmy na całym świecie chętnie wykorzystują je do pozyskiwania kolejnych, nowych Klientów. 

O tym, w jaki sposób podcasty są wykorzystywane do promocji marki, dowiecie się z poniższego artykułu.

Sprzęt do podcastingu 

Podcasty są prostym i niedrogim formatem. Jedynie czego potrzebujemy to specjalny mikrofon oraz zainstalowanie odpowiedniego programu do edycji dźwięku. Należy pamiętać, aby nagrania były wysokiej jakości i regularnie ukazywały się na naszych kanałach społecznościowych (stronie internetowej i social mediach).

Jeżeli planujemy dodawać materiały wideo, warto zaopatrzyć się w telefon z aparatem o wysokiej rozdzielczości. Dodatkowym atrybutem będzie zakup popularnej ostatnio wśród influencerów lampy pierścieniowej. Pozwoli to na nagrywanie w wysokiej jakości obrazu, co zwiększy prawdopodobieństwo przyciągnięcia nowych słuchaczy i widzów. 

Przez podcast do celu 

Dlaczego poważne firmy bawią się w nagrywanie podcastów? Mogłoby się wydawać, że tworzenie podcastów jest przeznaczone dla osób, które chcą dzielić się z innymi własnym hobby. W przypadku firm jest podobnie. Twórcy chcą w ten sposób przekazać wartości i misję swojego przedsiębiorstwa. Wykorzystywanie tego typu przekazu umożliwia dotarcie do szerszego grona odbiorców, a co za tym idzie, pozwala na budowanie społeczności i tworzenie trwałej komunikacji z Klientami. 

Sposobem na zbudowanie silnej więzi z odbiorcami jest stworzenie grupy na Facebooku. Dzięki niej fani mogą wymieniać się spostrzeżeniami, komentować, wchodzić w relację z twórcami i przede wszystkim – śledzić następne odcinki ulubionego podcastu. Tak, jak to w przypadku audycji “Rodzice, Rossnę”, która jest częścią akcji o tym samym tytule. Jej pomysłodawcą i kontynuatorem jest firma Rossmann. 

Grupa dotycząca zarówno akcji i podcastu Rodzice, Rossnę! Marki Rossmann. 

Kolejnym z celów jest promowanie produktów i usług. Doskonałym przykładem marki, która dba o budowanie świadomości wśród Klientów jest Mercedes-Benz Polska i jego podcast “Pół godziny z gwiazdą”. Tematyka podcastów opiera się głównie na niemieckiej marce – historii, przyszłości samochodów i elektromobilności.  

Logo podcastu Pół godziny z gwiazdą, której twórcą jest polski oddział firmy Mercedes-Benz. 

Jednym z głównych celów tworzenia podcastów jest budowanie wizerunku przedsiębiorstwa. Do takich firm należy Durex. Choć firma znana z dystrybucji artykułów przeznaczonych do stref intymnych nie prowadziła oficjalnego konta podcastowego, to z pomocą podcastu znanej influencerki Joanny Okuniewskiej, dała się poznać jako marka, która otwarcie zmusza do rozmowy na temat relacji międzyludzkich i obala wszelkie nieprzyjemne stereotypy dotyczące seksu. W ramach tej akcji powstały trzy odcinki z serii “Ja i moje przyjaciółki idiotki”.

Ja i moje przyjaciółki idiotki – seria podcastów Joanny Okuniewskiej, która współpracowała przy tworzeniu trzech odcinków z firmą Durex. 

Sposób na podcast 

Jaki stworzyć przekaz, aby zainteresował odbiorców? Wiele zależy od twórców. Część marek stawia na audycje rozrywkowe bądź lifestylowe, zawierające lekki charakter wypowiedzi prowadzących i ich gości. 

Jeszcze inne skupiają się na podcastach poradnikowych/szkoleniowych, w których pojawiają się liczne rady i wskazówki dla osób, zainteresowanych daną branżą. Przykładem jest zagraniczny podcast firmy Johnson & Johnson. Międzynarodowy koncern farmaceutyczny i kosmetyczny był jednym z pierwszych “gigantów”, który wykorzystał podcast do szerzenia wiedzy o zdrowiu i higienie. Wśród nagrań znajdziemy odcinki dotyczące zdrowego odżywiania, dbania o środowisko, czy odpowiedniej pielęgnacji ciała.

Logo podcastu Johnson & Johnson Innovation.

Podcasty to również idealna okazja do współpracy między markami. Przykładem takiej akcji jest magazyn Vogue Polska, który zaprosił polski oddział L’Oreal Paris do współtworzenia podcastu z okazji jubileuszu 50-lecia hasła “Ponieważ jesteś tego warta”. Gospodarzem kilkuodcinkowych audycji była znana dziennikarka Grażyna Torbicka, która zapraszała do rozmowy ludzi z wielu branż, dzieląc się spostrzeżeniami na temat odwagi i pewności siebie wśród kobiet.

Współpraca Vogue Polska z L’Oreal Paris z okazji 50-lecia hasła “Ponieważ jesteś tego warta”. 

Jak pokazują ostatnie badania dotyczące ogólnej słuchalności podcastów na świecie, Polska znajduje się wśród dziesięciu państw, które najchętniej słuchają internetowych audycji. Jak widać, ta forma komunikacji z każdym rokiem zyskuje na popularności, jednak wiele firm wciąż nie wykorzystuje jej w swoich działaniach marketingowych i wizerunkowych. Na czym polega brak zainteresowania ze strony właścicieli znanych marek? Nie wiadomo…

Szukasz podobnych działań dla swojej firmy?