02
Czerwiec2020

Wskazówki, jak stworzyć dobrą strategię komunikacji w mediach społecznościowych

Obecność w mediach społecznościowych to aktualnie „must have”. Nie bez powodu mówi się, że jeśli nie ma Cię na Facebooku, to nie istniejesz. Z tego względu, większość firm posiada fanpage...
Obecność w mediach społecznościowych to aktualnie „must have”. Nie bez powodu mówi się, że jeśli nie ma Cię na Facebooku, to nie istniejesz. Z tego względu, większość firm posiada fanpage na portalach społecznościowych, by budować relacje ze swoimi potencjalnymi klientami. Obecnie jest to niezmiernie ważne, by wchodzić w interakcje z użytkownikami, a najłatwiej właśnie to robić przez Social Media. Nie wystarczy jednak założyć fanpage’a marki i publikować przypadkowe treści. By obecność w mediach społecznościowych miała sens i przynosiła oczekiwane rezultaty niezbędne będzie stworzenie dobrej strategii komunikacji. Jak opracować skuteczną strategię? Poniżej znajdziesz pomocne wskazówki, zapraszamy do dalszej lektury.   Pierwszym krokiem w stworzeniu strategii jest wykreowanie Persony, czyli tzw. idealnego klienta. Pomyśl, dla kogo tworzysz produkty czy usługi, opisz te osoby jak najdokładniej. Warto stworzyć ich kilka, ale nie należy przesadzać z ilością. Tworząc Personę, należy myśleć o niej jak o realnym człowieku: kim jest, ile ma lat, gdzie mieszka, czym się interesuje, gdzie pracuje, co robi w wolnym czasie itp. Opis takiej osoby powinien być dosyć obszerny i dokładny, pomoże ci to w budowaniu odpowiednio dopasowanej komunikacji w mediach społecznościowych. Będziesz wiedział dokładnie, dla kogo publikujesz posty. Na koniec, dobrze jest wybrać zdjęcie dla stworzonej już Persony, dzięki czemu będziesz myśleć o niej jako o konkretnej osobie. Kolejnym krokiem, jest wyznaczenie celów obecności w Social Mediach. Dla każdej firmy są one różne. Zależą one przede wszystkim od etapu rozwoju, w którym obecnie się Twoja firma znajduje. Cele dla firmy dopiero co powstałej, będą znacznie się różnić od celów firmy, która już jakiś czas istnieje na rynku. Będąc przedsiębiorcą, zadaj sobie pytanie, co chcesz osiągnąć dzięki mediom społecznościowym. Czy Twoim celem jest zwiększenie świadomości o Twojej marce wśród użytkowników? A może chcesz wykreować pozytywny wizerunek Twojej firmy? Wśród innych celów, wyznaczanych przez przedsiębiorców są: poszerzenie grona obserwatorów (czyli potencjalnych klientów), zaprezentowanie oferty, zwiększenie sprzedaży, lub pozyskanie kontrahentów. Jak widzisz, możliwości jest wiele, a Ty, na co się zdecydujesz? Po określeniu celów obecności na portalach społecznościowych należy zająć się wyznaczeniem grupy docelowej, do której będziecie kierować swoją komunikację w Social Mediach. Dzięki temu, że wcześniej stworzyłeś Personę, znacznie łatwiej będzie Ci ją wyznaczyć. Twoim targetem mogą być osoby prywatne, jak i firmy czy instytucje. Pamiętaj jednak, że nie zawsze grupa docelowa Twoich komunikatów marketingowych, jest jednoznaczna z Twoim bezpośrednim klientem. Łatwo to zrozumieć na przykładzie produktów dla małych dzieci. Komunikacji nie kierujesz do dzieci, tylko do ich rodziców. Tworząc grupę docelową, określ czy Twoja firma jest lokalna, czy może działasz na terenie całej Polski. Wiedząc już, z jakiego obszaru są Twoi odbiorcy, zastanów się, ile mogą mieć lat, jaki mają zawód, jakiej są płci itp. Teraz nadszedł czas na zrobienie analizy SWOT Twojej działalności. Jest to uniwersalny sposób na sprawdzenie, jakie są mocne i słabe strony Twojej firmy, a także jakie są szanse i zagrożenia dla jej rozwoju. Ważnym elementem tworzenia strategii komunikacji, jest przeanalizowanie dotychczasowych działań na mediach społecznościowych. Jeśli prowadziłeś fanpage’a Twojej firmy, określ, co publikowałeś i kiedy. Zweryfikuj, o jakiej porze dnia był największy zasięg i jakie posty były najchętniej lajkowane, komentowane czy udostępniane. Pomoże Ci to w tworzeniu nowej komunikacji na Social Media. Warto w tym miejscu sprawdzić, jakie działania podejmuje w tym obszarze Twoja konkurencja. Prześledź, jakie treści udostępniają Twoje konkurencyjne firmy. Będzie to bardzo pomocne w procesie tworzenia nowej koncepcji komunikacji Twojej marki na portalach społecznościowych. Przy wdrażaniu strategii, często ludzie zapominają o bardzo ważnym aspekcie, mianowicie terminie realizacji strategii. Jest to niezbędny element każdej strategii. Określ, przez jaki czas będziesz działać w ramach nowej koncepcji, może to być np. 3 miesiące. Po tym okresie koniecznie sprawdź efekty. Jeśli wdrożone rozwiązania, nie przyniosą zamierzonych rezultatów, wprowadź potrzebne zmiany. Wiedząc już, przez jaki czas będziesz prowadzić komunikację w nowej odsłonie, należy stworzyć harmonogram wszystkich działań, tak by publikacja postów odbywała się z pewną regularnością. Wyznacz, ile razy w tygodniu chcesz zamieszczać nowe treści i na jakich kanałach społecznościowych. Jeśli chcesz prowadzić płatne kampanie reklamowe, wyznacz budżet reklamowy. Pamiętaj, by cały czas analizować stan Twojego fanpage’a, jaki jest przyrost fanów, liczbę komentarzy czy innych reakcji pod postami. Dzięki ciągłej analizie uzyskasz obraz tego, co Twoi odbiorcy lubią, a co ich nie interesuje. Jak widzisz tworzenie strategii komunikacji w mediach społecznościowych to długi proces, który wymaga wkładu dużej ilości pracy i wytrwałości. Będąc przedsiębiorcą, możesz ją opracować samodzielnie, nie będziesz jednak miał pewności, czy przyniesie ona oczekiwane efekty. W Shine on Agency doskonale znamy się na mediach społecznościowych, a tworzenie strategii to dla nas chleb powszedni. Powierz nam swoje Social Media, a w krótkim czasie skutecznie wypromujemy Twój biznes.