14
Grudzień2018

Co nas czeka w 2019 roku? Trendy w social mediach w nowym roku

Nadchodzący rok to również nowe trendy w mediach społecznościowych. Jakie zmiany prognozują specjaliści od social media? Co nowego pojawi się w sieci, a co straci na popularności? 🔍 Facebook pod...
Nadchodzący rok to również nowe trendy w mediach społecznościowych. Jakie zmiany prognozują specjaliści od social media? Co nowego pojawi się w sieci, a co straci na popularności? 🔍 Facebook pod lupą Od zeszłego roku Facebook znacząco traci na popularności, zwłaszcza wśród nastolatków. Na rynku pojawiło się sporo portali, które zabłysnęły nowymi rozwiązaniami i przyciągnęły rzeszę fanów. Jest to jedna z przyczyn dlaczego Facebook ucierpiał, ale nie jedyna. Użytkownicy skarżą się na brak nowych rozwiązań. Szereg funkcji zapowiadanych przez Zuckerberga, takie jak np. czaty VR, nie weszło do codziennego użytku, zatem aplikacja nie oferuje użytkownikom nic poza podstawowe funkcje. Facebook mocno stracił zwłaszcza w młodszej grupie użytkowników, którzy w zasadzie najwięcej czasu spędzają w social mediach. Co zatem czeka Facebooka w 2019 roku? Są na świecie rejony, gdzie użytkowników Facebooka wciąż przybywa, zatem to oni są obecną siłą napędową aplikacji. Mimo to specjaliści twierdzą, że nie będzie to miało kluczowego znaczenia w kreowaniu Facebooka jako hegemona w social mediowych świecie. No chyba, że Mark Zuckerberg zaskoczy nas swoją innowacyjnością… 🎥 Zacznij z wideo! W 2019 roku najprężniej ma się rozwijać wszystko to, co będzie ukazywane za pomocą wideo! To na pewno zasługa stories i Snapchata, natomiast teraz na trochę większą skalę. W kolejnych latach to właśnie relacje wideo mają stanowić największą część wszystkich materiałów wgrywanych do sieci. Wielka w tym zasługa takich serwisów jak YouTube czy Netflix, które na rynku są już parę dobrych lat, a wciąż cieszą się niesłabnącą popularnością! 😎 Stories, stories i jeszcze raz stories! Niby Snapchat trochę odchodzi do lamusa, ale to właśnie on zapoczątkował nową erę w social mediach! O czym mowa? Krótkie, znikające wideo… To teraz chleb powszedni Instagrama, a nawet Facebooka. Już teraz zauważa się trend, iż użytkownicy rozpoczynają korzystanie z aplikacji właśnie od oglądnięcia stories innych użytkowników. Stories to historia otoczona dźwiękiem, a więc nie potrzeba dodatkowo scrollować newsfeeda. Co to oznacza? Czyżby schyłek instagramowych i facebookowych postów? Nie do końca… Jednak na pewno stracą dużo w porównaniu do stories. Jest to też dobra i dużo tańsza opcja dla reklamodawców. Marketerzy już dawno zauważyli potencjał w stories! Obecnie nawet tworzą osobne formaty reklam, dostosowane do tego rozwiązania. 🤔 Co z influencerami? Influencer marketing cieszy się popularnością od dłuższego czasu. W jakim kierunku zmierza? Specjaliści twierdzą, że jest to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się form marketingu w social media, zatem ciężko określić dokładny kierunek rozwoju w kolejnych latach. Mimo wszystko, zgodnie twierdzą, iż influencer marketing wyrobił sobie na tyle mocną pozycję w tej dziedzinie, że nie zapowiada się na wielki spadek popularności. Influencerzy stali się bardziej świadomi swojej wartości, niż byli na początku. Zauważają ile i jakie korzyści przynoszą reklamowanym producentom. Co to oznacza? Influencerzy bardziej ostrożnie podchodzą do wszelkich współprac oraz przede wszystkim wyżej się cenią. Warto zauważyć, iż wzrośnie znaczenie mikro-influencerów, którzy działają w swoich lokalnych środowiskach lub jedynie w skali krajowej. Producenci współpracując z “największymi” tracą dużo energii (i pieniędzy!) na wynegocjowanie najlepszych warunków. Najsławniejsi influencerzy dorobili się już milionów na swojej pracy, zatem ich wymagania na przestrzeni ostatnich lat znacząco wzrosły. W tym miejscu pojawiają się mikro-influencerzy, którzy mają znacznie niższe wymagania, a więc stają się coraz atrakcyjniejsi dla producentów. 🌍 Marketing lokalny Głównym założeniem mediów społecznościowych to możliwość komunikowania się oraz zrzeszania w grupy. Serwisy, które odniosły sukces w skali globalnej, teraz chcą skupić się na sferze lokalnej. Tak samo sprawa wygląda z reklamami. Marketerzy będą mieli sporo pracy w kolejnych latach, ze względu na przymusowe dopasowywanie kampanii do regionu. Oznacza to zwiększenie ilości kreatywnych reklam, które będą personalizowane pod dane terytorium. Tu z pomocą mogą wkroczyć influencerzy, którzy zazwyczaj mają duże zasięgi w swoim lokalnym środowisku. Reasumując, marketing lokalny to przyszłość reklamodawców, którzy pragną skupić wokół marki kolejne rzesze odbiorców. Najwięksi światowi gracze już to robią np. Netflix, który produkuje filmy i seriale z Europy, czym promuje lokalne rynki i tym samym zyskuje nowych fanów. 🔍Personalizacja i natychmiastowość? Zjawisko personalizacji w marketingu nie jest niczym nowym. Marketerzy wiedzą jak do nas trafić ze swoim produktem. Wiedzą co w danym momencie potrzebujemy, a co chcemy kupić na urodziny mamie. Reklamy na Facebooku, Instagramie i mailu bombardują nas z każdej strony. Często nawet witają się z nami po imieniu! Ma to swoje wady i zalety, zależy z której strony na to popatrzeć. Niemniej jednak, w 2019 roku będzie tego więcej i więcej! Ale za to my, jako klienci, odpłacimy się podobnie. Wspomniana “natychmiastowość” to nic innego jak potrzeba szybkiej odpowiedzi. Social media nie śpią. Jeśli piszemy do producenta z konkretnym zapytaniem to oczekujemy natychmiastowej odpowiedzi. Klient znudzony oczekiwaniem najczęściej rezygnuje z zakupu i idzie do konkurencji. Niestety nie wszystkie marki mogą pochwalić się idealnymi rozwiązaniami w tym temacie… Chatboty, 24-godzinne dyżury w callcenter? To już znamy… Teraz nas tylko ciekawi jakie rozwiązania przyniesie 2019 rok, bo wiemy na pewno, że potrzeba jest ogromna! 🛍️ Zakupy w aplikacji To już jest, ale będzie możliwe na jeszcze większą skalę! Być może wkrótce tradycyjne sklepy internetowe znikną? Mowa oczywiście o możliwościach jakie podsyłają nam aplikacje social media. Instagram wprowadził możliwość oznaczania produktów w stories, gdzie odsyła nas od razu do strony producenta. Podobną opcję wprowadził Snapchat w kolaboracji z Amazonem. Za pomocą zdjęć robionych przez Snapa, można zeskanować dany produkt, gdzie automatycznie pojawia się aplikacja Amazona wraz z dokładnym opisem i ceną skanowanego produktu. Social media to na tyle dynamiczna dziedzina Internetu, iż ciężko przewidzieć dokładne zmiany, które mogą w nich nastąpić. O większości z nich zapewne dowiemy się w chwili ujawnienia, jednak niektóre z nich są dla nas oczywiste. Na pewno jest to trudne zadanie dla marketerów, aby zaskoczyć czymś nowym lub innowacyjnym w social mediach, zwłaszcza iż oczekiwania konsumentów są ogromne.