02
Lipiec2019

Dlaczego w mediach społecznościowych warto kierować reklamy do pokolenia Z?

Czym jest pokolenie Z? W Polsce wyróżniamy 5 grup pokoleniowych. Najstarsi to osoby, które są po 70. roku życia. To oznacza, że przyszły na świat w okresie wojny bądź między...
Czym jest pokolenie Z?

W Polsce wyróżniamy 5 grup pokoleniowych. Najstarsi to osoby, które są po 70. roku życia. To oznacza, że przyszły na świat w okresie wojny bądź między wojną. Kolejna grupa, urodzona po wojnie w latach 1946-1964 określana jest mianem “pokolenia BB” - Baby Boomers. Następną generacją jest “pokolenie X” urodzone w okresie 1965-1979. Kolejną jest Y, a najmłodsze z pokoleń nazywane jest “pokoleniem Z”.

Do pokolenia Z (inaczej zwanego: generacją Z, post-millenialsami lub pokoleniem internetowym) należą te osoby, które urodziły się po 1995 roku. To oznacza, że na dziś dzień mają do 24 lat. Dopiero zaczynają wchodzić na rynek pracy i zdobywać pierwsze doświadczenie zawodowe. Od najmłodszych lat są otoczeni przez szybko rozwijającą się technologię. Dlatego jedną z ich głównych zdolności jest wysoki poziom opanowania nowych rozwiązań z dziedziny techniki. Najczęściej są dziećmi pokolenia X, które jest bardzo podatne na zabiegi marketingowe.

Cechy charakterystyczne pokolenia Z.

✔Główną cechą tytułowego pokolenia jest to, że najczęściej czerpią wiedzę z Internetu, gdzie mogą w szybkim tempie wyszukać potrzebne im informacje. Uważają to źródło za wiarygodne i źle czują się, kiedy nie mogą z niego korzystać.

✔Dzięki sprawnie opanowanej komunikacji wirtualnej, post-millenialsi otwierają sobie bramy do nowych kontaktów, często mają znajomości w najdalszych zakątkach ziemi.

✔Wychowali się w dobrobycie, jednak ta generacja jest podzielona pod tym względem zdecydowanie bardziej niż pozostałe.

✔Nie przywiązują się do jednego miejsca na stałe, lubią podróżować. Daje im to poczucie wolności. W pewnym sensie, to właśnie Internet ich na to przygotował, gdyż dzięki niemu, są w stanie poznawać nowe kultury i społeczności bez opuszczania mieszkania.

✔Dla omawianej generacji, multitasking (czyli umiejętność wykonywania kilku czynności jednocześnie) jest w pewnym sensie naturalny. Pisanie wiadomości, oglądanie filmu i jednoczesna rozmowa, nie stanowią dla nich problemu. Z innej strony, może to rodzić problemy pokroju trudności ze skupieniem swojej uwagi na jednej, konkretnej czynności.

✔Osoby z generacji Z szczególnie łatwo ulegają trendom, które są kreowane zarówno przez reklamy, jak i te tworzone przez ich znajomych. Szczególnie wpływowi są influencerzy, którzy często są bardzo szanowani przez najmłodsze pokolenie.


Pokolenie Z a social media.

Dzięki temu, że pokolenie internetowe jest otoczone technologią od początku swojego życia, sprawnie porusza się w wirtualnym świecie mediów społecznościowych. Już od jakiegoś czasu można usłyszeć w tramwajach młode osoby dyskutujące na temat treści publikowanych w tego typu mediach.

Mało prawdopodobne jest znalezienie osoby, która nie posiadałaby wyżej wymienionego Facebooka, Instagrama, Snapchata bądź komunikatora Messenger. Są one ich nieodłącznym elementem codziennego życia w obecnych czasach, dzięki któremu osoby mogą się ze sobą komunikować i rozwijać życie społecznie.

Jednak przykrym faktem jest to, że coraz więcej młodych osób jest uzależnionych od mediów społecznościowych, przedkładając je nad życie społeczne poza internetem.

Reklamy w mediach społecznościowych a pokolenie Z.

Tytułowe pokolenie spędza dużo czasu w ciągu doby przy mediach społecznościowych, dzięki czemu reklamy tam umieszczone zostają przez nich odbierane w zdecydowanie większej liczbie.

Aby to zobrazować, wyobraź sobie czas jako walutę, a portal społecznościowy jako sklep, w którym płacimy tą jednostką. Każda z reklam to produkt, który może zostać kupiony (kliknięty). Osoba, która korzysta z np. Facebooka ma określoną przez siebie ilość “pieniędzy” do wykorzystania w tym miejscu. Im osoba jest “bogatsza” tym cenniejsza dla nas. Czyli człowiek, który poświęca dużo swojego czasu w mediach społecznościowych, jest dla nas cenny.

Należy jednak pamiętać, że przy coraz większym natłoku reklam i treści sponsorowanych, twórcy reklam są zmuszani do ciągłej walki o sekundy uwagi swojej grupy odbiorców (tak jak ma to miejsce w konkurencji między podobnymi dobrami) podczas, których może dojść do decyzji o skorzystaniu z reklamowanej treści bądź odrzuceniu jej. Im więcej czasu przebywa osoba z danej grupy docelowej na portalu, tym większe jest prawdopodobieństwo, że to właśnie jego uwagę zwrócimy na naszą treść.

Uwzględniając cechy charakterystyczne dla tego pokolenia, można wywnioskować, że ich czas przebywania „w sieci” jest zdecydowanie większy niż innych pokoleń. Co więcej, nic nie wskazuje na to, aby ta sytuacja uległa zmianie. Reklamy w social mediach docierają i będą docierały w głównej mierze do generacji Z.

Podsumowanie.

Podsumowując, Generacja Z spędza dużo czasu w mediach społecznościowych dlatego jest cenna, dla twórców reklam. Dodatkowo, jest ona podatna na reklamy i trendy, co czyni z niej grupę docelową, do której warto kierować treści sponsorowane.